1
Assistant Professor of Knowledge Management at National Defense University
2
Doctoral student of strategic military management of National Defense University.
Abstract
Creativity and innovation play a very important role in the response of military organizations to changes in the operational environment, and study of the history of wars proves this well.One of the dimensions of military creativity and innovation in the Armed Forces is the individual dimension.The purpose of this study is to investigate and identify the components and indicators of the individual dimension of creativity and innovation of the Armed Forces personnel.Accordingly, the main question is what are the components and characteristics of the individual dimension of military creativity and innovation?The statistical population of this study was purposefully estimated of 47 commanders, managers, experts and researchers of the Armed Forces and the sample population was selected according to the statistical population and in full.Type of research, applied; The research method is descriptive (contextual-case) and correlational and specifically based on structural equation modeling.In this study, in a questionnaire, the components and indicators of the individual dimension of military creativity and innovation with a range of five options of formal and content preparation and validity, as well as their reliability using Cronbach's alpha and factor analysis, were confirmed.The findings showed a 95% confidence level; "Individual characteristics" with a significant coefficient of the path equal to 10.281, "Value characteristics" with a significant coefficient of the path equal to 10.966, "Thinking style" with a significant coefficient of the path equal to 9.469, "Knowledge and skills" with a coefficient of significance Significance of the path equal to 7.276 is considered as components and indicators of the individual dimension of military creativity and innovation.
فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)، قابلدسترس در تارنمای khamenei.ir
آقامحمدی، داود و حسنوند، علیاکبر (1395)، شاخصهای نوآوری و خلاقیت در چابکسازی در سازمانهای نظامی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال هفدهم، شماره 65.
آقامحمدی، داود و دهقان، نبیالله (1391)، استفاده از عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در تدوین اهداف راهبردی پیادهسازی مدیریت دانش (موردمطالعه: یک سازمان نظامی)، اولین همایش ملی تجربه نگاری، تجربه کاوی و مدیریت دانش در سازمان، دانشگاه امام حسین(ع).
احمدی، سید علیاکبر و درویش، حسن (1387)، کارآفرینی، همدان: انتشارات فراگیر هگمتانه، چاپ دوم.
احمدی مقیم، عباس (1396)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ چهارم.
خیرگو، حسین و شکری، حبیبالله (1393)، اصول دفاع ولایی بنیان مرصوص در جنگ، ارائهشده در نخستین همایش فرماندهی مطلوب از منظر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، تهران، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران.
دهقان، نبی اله، فتحی، صمد و هوشیار، اکبر (1391)، ارائهمدلخلاقیتونوآوریدردانشگاههایافسریارتشجمهوری اسلامیایرانبر اساس فرمایشاتمقاممعظمرهبریحضرتامامخامنهای (مدظلهالعالی)، مدیریت نظامی، سال دوازدهم، شماره 48.
رجاییپور، سعید، چوپانی، حیدر، زارع خلیلی، مجتبی، غلامزاده، حجت و کاظمپور، مریم (1392)، نقش سرمایه اجتماعی در گرایش به نوآوری کارکنان در شرکت سهامی بیمه معلم، فرآیند مدیریت و توسعه، دوره 26، شماره 1 (پیاپی 83)، بهار.
رضایی، نادر، پیوسته، اکبر و فرضعلیزاده، اکبر (1396)، بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقاء خلاقیت و نوآوری کارکنان در سازمانهای نظامی (مطالعهموردیدریگانهاینظامینزاجامستقردرشهرمراغه)، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره هفتم، شماره 1.
رضاییان، علی (1391)، مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته)، انتشارات سازمان سمت، تهران.
سرچهانی، زهرا و جهانی، جعفر (1390)، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، بررسی تأثیر عوامل فردی بر خلاقیت مدیران مدارس متوسطه نواحی چهارگانه شهر شیراز، دوره دوم، شماره 1.
نادری، علیرضا (1391)، بررسی عوامل مؤثر بر خلاقیت و نوآوری در ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارائه الگویی مناسب با تأکید بر رهنمودها و اوامر مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای (مدظلهالعالی)، رساله دکتری، تهران، داعا.
نصرت پناه، سیاوش، نادری خورشیدی، علیرضا، فرجی، مرتضی و کاشانیان، کریم (1393)، طراحی و تبیین الگوی راهبردی نظام فرماندهی ترابری و تحرک جادهای در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فصلنامه راهبرد دفاعی، دوره دوازدهم، شماره 2.
ب. منابع انگلیسی
Ganter, A. & Hecker, A. (2013), Configurational paths to organizational innovation: qualitative comparative analyses of antecedents and contingencies, Journal of Business Research, No of Pages 8, pp: 1-8.
Ong, A. D. Edwards, L.M., & Bergemen, C.S. (2006). Hope as a source of resilience in later Journal of Personality and Individual Differences, 41: 1263-1273.
Wilson, T. D. (2008), "The nonsense of knowledge management", Information Research, 8(1), paper no. 144.
Kashtkar, M. , Khoshnash, M. , Hasanpour, H. , Kamali Dehghan, A. , Gharibi, A. and Vakili, A. (2023). Components and indicators of the individual dimension of creativity and military innovation. Strategic management attitude, 1(1), 35-62.
MLA
Kashtkar, M. , , Khoshnash, M. , , Hasanpour, H. , , Kamali Dehghan, A. , , Gharibi, A. , and Vakili, A. . "Components and indicators of the individual dimension of creativity and military innovation", Strategic management attitude, 1, 1, 2023, 35-62.
HARVARD
Kashtkar, M., Khoshnash, M., Hasanpour, H., Kamali Dehghan, A., Gharibi, A., Vakili, A. (2023). 'Components and indicators of the individual dimension of creativity and military innovation', Strategic management attitude, 1(1), pp. 35-62.
CHICAGO
M. Kashtkar , M. Khoshnash , H. Hasanpour , A. Kamali Dehghan , A. Gharibi and A. Vakili, "Components and indicators of the individual dimension of creativity and military innovation," Strategic management attitude, 1 1 (2023): 35-62,
VANCOUVER
Kashtkar, M., Khoshnash, M., Hasanpour, H., Kamali Dehghan, A., Gharibi, A., Vakili, A. Components and indicators of the individual dimension of creativity and military innovation. Strategic management attitude, 2023; 1(1): 35-62.