Document Type : Original Article

Authors

1 PhD in Strategic Management, National Defense University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor of Imam Hossein University (AS); Author; Email: mrs_soltan@yahoo.com

Abstract

Managers always play an important and vital role in organizations. The influence of outstanding managers on organizational success is undeniable. The aim of the current research is to design the model of competencies of strategic managers of the organizations of the Republic of Iraq and to provide ways of developing their competencies.. In order to achieve this model, this research seeks to answer the question, what is the model of competencies of Iraqi strategic managers? This research In terms of its purpose, is a type of developmental research and based on epistemological assumptions, it is a type of mixed research (quantitative and qualitative). The statistical population of this research includes two groups of scientific experts and managers working in strategic levels jobs. The sampling method of this research is purposive sampling and the sample size is 59 people. Data collection tools include in-depth interviews and questionnaires. Data analysis is based on using structural equation modeling method. The findings of this research have led to the presentation of the competency model of strategic managers of the Republic of Iraq that are in three dimensions: general competencies with 2 components and 24 indicators; Managerial competencies with 5 components and 47 indicators and scholastic competencies with 3 components and 39 indicators were approved by the experts. Also, in this research, for all competency indicators of managers, methods and techniques of competency development were presented.

Keywords

Main Subjects

  • اسماعیل، بلیغ حمدی(2015). استراتیجیات تدریس التربیه الدینیه الاسلامیه و تنمیه مهارات التفکیر. الطبعه الاولی. الاردن (عمان)؟؟؟: دار دجله.
  • بابایی زکیلکی، محمدعلی(1385). طراحی نظام جامع توسعه مدیران (تجربه در سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران). مجموعه مقالات سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی، ص 11.
  • بلالی شهواری، سجاد، وفادار، میلاد، و یعقوبی، نورمحمد(1399). واکاوی، اولویت‌بندی و ارائه مدل شایستگی‌های محوری مدیران. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 45 (23)، 112-13.
  • بوزیان، راضیه(2015). اداره الجوده الشامله و مؤسسات التعلیم العالی، الطبعه الاولی. الاردن (عمان): مرکز الکتاب الاکادیمی.
  • ترکزاده، جعفر، و انصاری، سمیه(1394). تدوین و اعتباریابی چارچوبی برای ارزیابی شایستگی‌های مدیران دانشگاهی با توجه به آموزه‌های اسلامی. مجله مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال چهارم، ش 1، 22-3.
  • خریسات، السیسی، ایمن، اریج(2021). اداره الموارد البشریه فی المؤسسات التربویه المعاصره. الاردن (عمان): داردجله.
  • خطیب‌زاده، اعظم، رضایت، غلامحسین، و حسین‌پور، رضا(1398). الگوی توسعه شایستگی‌های فرماندهان و مدیران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 11 (3): 35-9.
  • خوش‌نمک، بهروز، ایران‌زاده، سلیمان، خدیوی، اسدالله، و تقی‌زاده، هوشنگ(1399). ارائه مدل شایستگی در انتصاب مدیران در سازمان‌های خدماتی از طریق شناسایی و پرورش شایستگی‌های مدیران از دیدگاه جامعه‌شناسی سازمان‎ها. مطالعات جامعه‌شناسی، 12(47)، 87-71.
  • دهقانان، حامد، رحمان‌سرشت، حسین، خاشعی، وحید، و وکیلی، محمد(1399). کاوشی بر شایستگی‌های مشاوران مدیریت و سازمان. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 10 (3)، 66-47.
  • دهقان‌پور فراشاه، علیرضا، پورعزت، علی‌اصغر، و دهقان‌پور فراشاه، افسانه(1402). طراحی مدل شایستگی مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور. نشریه علمی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال پانزدهم ش 51، 150-117.
  • ذاکری، محمّد، و اسدی، اسماعیل(1396). شایستگی و جانشین‌پروری در نظام اداری. چاپ اول. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
  • زواتینی، عبدالعزیز(2019). تنمیه المورد البشری فی التنظیم. الطبعه الاولی. الاردن (عمان): مرکز الکتاب الاکادیمی.
  • السبعی، نهله(2019). دراسات فی اداره التربیه الخاصه. الطبعه الاولی. الاردن (عمان): دارالحامد للنشر و التوزیع.
  • سلطانی، محمدرضا(1397). احصاء ویژگی‌ها و معیارهای فرماندهی و مدیریت مبتنی‌بر منظومه فکری امام خامنه‌ای (مدظله العالی) براساس روش تحلیل محتوا. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، سال دوم، ش 5، 95-69.
  • سمیه، بوران(2015). اداره المعرفه. الطبعه الاولی. الاردن (عمان): مرکز الکتاب الاکادیمی.
  • عبدالغنی، محمد(2010). اداره الموارد البشریه. الطبعه الاولی. الاردن (عمان): دار زمزم.
  • العنزی، سعد(2014). الاداره الاستراتیجیه للموارد البشریه. الطبعه الاولی. الاردن (عمان): دارالیازوری العلمیه للنشر و التوزیع.
  • غفاریان، عباس، و ابوالعلایی، بهزاد(1386). مدیران آینده: مبانی نظری و تجارب عملی برنامه‌های استعدادیابی و جانشین‌پروری مدیران. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
  • فرزانه، محمد، زین‌آبادی، حسن‌رضا، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، و عبداللهی، بیژن(1401). الگوی مطلوب شایستگی‌های اعضای هیئت علمی در بستر دانشگاه کلاس جهانی (یک پژوهش کیفی). پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی. سال چهاردهم، ش 50، 196-153.
  • فرهی بوزنجانی، برزو(1389). توسعه مدیریت، توسعه مدیران (مبانی، تکنیک‌ها و روش‌ها). تهران: دانشگاه امام حسین (ع).
  • قربان‌نژاد، پریساو عیسی‌خانی، احمد(1395). طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی براساس الگوهای اسلامی: مطالعه‌ای تطبیقی، مدیریت در دانشگاه اسلامی. دروه 5، 1(11)، 48-37.
  • قنبری، وحید، اسلامبولچی، علیرضا، اصغری صارم، علی، و لطیفی، میثم(1399). فهم فرایند تصمیم‌گیری اخلاقی در سازمان‌های مردم‌نهاد آموزشی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 9 (2)، 257- 274.
  • مرادی‌آیدیشه، شعبان، خیراندیش، مهدی، حسنقلی‌پور، طهمورث، و سیدجوادین، سیدرضا(1398). مدل شایستگی فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران مبتنی‌بر اندیشه فرماندهی معظم کل قوا. مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، 9(35)، 264-239.
  • مریزیق، هشام(2013). دراسات فی الاداره التربویه. الطبعه الاولی. الاردن (عمان): دار غیداء للنشر و التوزیع.
  • موذن جمشیدی، میر‌هادی(1398). شناسایی شایستگی‌های کلیدی مدیران درراستای تحقق تعالی منابع انسانی در شرکت‌های تولید لوازم خانگی. مطالعات منابع انسانی، 31، 24-1.
  • Bartram, D. (2005). The Great Eight competencies: a criterion-centric approach to validation. The Journal of applied psychology, 90(6), 1185-1203.
  • Bondarenko, V., Diugowanets, O., & Kurei, O. (2021). Transformation of Managerial Competencies within the Context of Global Challenges, In SHS Web of Conferences, 90, 1-8.
  • Czainska, K. (2020). Competencies of Managers of Deep Organizational Changes. European Research Studies, 23, 466-485 Czainska, K. (2020).
  • L. n. (2010). Competencies for managing change. International journal of project management. pp. 405-412. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2010.01.015
  • Brown, L, George, B. & Mehaffey-Kultgen, C. (2018). The development of a competency model and its implementation in a power utility cooperative: an action research study, Industrial and Commercial Training, 51(3): 123-135.
  • Gorenak, M., Špindler, T., & Brumen, B. (2019). The Influence of Competencies of Managers on Job Satisfaction of Employees in the Hotel Industry. Organizacija, 52(2).
  • Hensler, J., Ringle, C. M. & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277–319.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M, (1999), Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria versus New Alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Gjoligaj, V. (2014). Developing a sports club management competency model for Albania: a Delphi study. Capella University, proquest dissertations publishing, 2014. 3621740.
  • Liikamaa, K. (2015). Developing a project manager's competencies: A collective view of the most important competencies. Procedia Manufacturing, 3, 681-687.
  • Moyer, R (2002). Using Competencies to Build a Successful Organization.Canada: DDI.
  • Olson J, Bolton PA.(2002). Competencies. In: Editors. Management Benchmark Study; 2002. Available from: www.au.af.mil/au/awc/awcgate/doe/benchmark/ch07.pdf.
  • Paarima, Y., Ofei, A. M. A., & Kwashie, A. A. (2020). Managerial competencies of nurse managers in Ghana. Africa Journal of Nursing and Midwifery, 22(2), 20.‏
  • Radović-Marković, M., Tomaš-Miskin, S., & Marković, D. (2019). Digitalization and agility of enterprises and banks: IT competencies of managers and virtual team members. International Journal of Entrepreneurship, 23(4).‏
  • Robotham D, Jubb R. (1995). Competencies: Measuring the immeasurable. Manag Dev Rev. 1995;9(5):25-8.
  • Rothwell, William J. (2005). Beyond training and development (2nd ed).New York : AMACOM. Rothwell, W. J. & Lindh
  • Shum, C., Gatling, A., & Shoemaker, S. (2018). A model of hospitality leadership competency for frontline and director-level managers: Which competencies matter more? International Journal of Hospitality Management, 74, 57-66.
  • Steyn, Z., & Van S, L. J. (2018). Investigating selected self-management competencies of managers. Acta Commercii, 18(1), 1-10.
  • Tomastika, M. Strohmandl, J. Cechc, P. (2015). Managerial Competency of Crisis Managers. Procedia Social and Bihacioral Sciences, 174 (34): 3969-3964.
  • Vathanophas, Vichita; Thai-ngam, Jintawee.(2007). Competency Requirements for Effective Job Performance in The Thai Public Sector, Contemporary Management Research, Vol.3 , No.1,p 45-70.
  • Werner, J. M. & Desimone, R. L. (2006). Human Resource Development. 4th ed. Austalia: Thomson South-Western.
  • Wesselink, R., Blok, V., van Leur, S., Lans, T., & Dentoni, D. (2015). Individual competencies for managers engaged in corporate sustainable management practices. Journal of Cleaner Production, 106, 497-506.
  • Yasir, M., Majid, A., Yasir, M., Qudratullah, H., Ullah, R., & Khattak, A. (2021). Participation of hotel managers in CSR activities in developing countries: A defining role of CSR orientation, CSR competencies, and CSR commitment. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 28(1), 239-250.