نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش خط مشی گذاری، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسالمی، ساوه، ایران.seyedmoslemsaleh97@gmail.com

2 دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و برنامه ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران. نویسنده مسئول: mardanimr@yahoo.com

3 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه،ایران. e.sadeh@yahoo.com

4 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران. drsajadamini@yahoo.com

چکیده

امروزه صنایع نظامی هر کشوری نه تنها در زمینه تأمین بنیه و زیرساخت دفاعی که در زمینه‌های سیاسی، رفاهی، اقتصادی و خصوصاً صنایع سنگین و فناوری‌های مرزی در بخش های  غیردفاعی نیز کاربرد دارند. صنایع نظامی و دفاعی ایران نیز با داشتن انبوه امکانات، تخصص، دانش و حتی خلق نوآوری‌های دومنظوره می‌توانند به نیازهای پیچیده و در حال تغییر کلیه شهروندان اعم از نیروهای مسلح و سایر آحاد مردم پاسخ داده و شایستگی‌های دفاعی خود را در شرایط بحرانی با شایستگی‌‌های غیردفاعی تلفیق نماین.. هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی خط مشی گذاری بنیاد تعاون وزارت دفاع مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در دوران بحرانی می‌باشد. روش تحقیق کمی و اســتراتژی آن پیمایش است. روش جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته و برآمده از کار کیفی می باشد. روش تحلیل با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار آموس انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که بازیگران سازمانی و فراسازمانی بر فرآیند خط مشی گذاری تاثیر مثبت دارد. در مجموع الگوی خطمشی گذاری بنیاد نشان می دهد که بازیگران متعددی در سازمان و فراسازمان وجود دارند که می توانند بر خط مشی گذاری تاثیر مثبت بگذارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presentation of the policy model in the mission area of the Ministry of Defense Cooperation Foundation of the Islamic Republic of Iran (WEDJA) based on the statement of the second step of the Islamic Revolution

نویسندگان [English]

  • Seyed Moslem Saleh Kotah 1
  • Mohammad Reza Mardani 2
  • Ahsan Sadeh 3
  • Zain al-Abidin Amini Sabegh 4

1 PhD student in public administration, policy orientation, Faculty of Humanities, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran. seyedmoslemsaleh97@gmail.com

2 Associate Professor, Department of Human Resource Management, School of Management and Strategic Planning, Imam Hossein University (AS), Tehran, Iran. Corresponding Author:mardanimr@yahoo.com

3 Associate Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Humanities, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh,Iran. e.sadeh@yahoo.com

4 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Humanities, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh. Iran. drsajadamini@yahoo.com

چکیده [English]

Abstract of the strategic planning process and its product, as a codified plan in any field, is a platform for growth, regulates activities and even regulates rules and relationships. is in Isfahan Sugar Company. The research method is exploratory in terms of results and practical benefit, and qualitative and quantitative in terms of the type of data, and the time horizon of the research is a cross-sectional type of research. The statistical population of the research includes all managers (34 people) and senior experts (12 people) of Isfahan Sugar Company. Targeted non-random sampling method, 20 people were selected as a sample. The research tool is a researcher-made questionnaire to identify internal strengths and weaknesses and external opportunities and threats. The validity of questionnaires is the content that was confirmed by experts. The data was analyzed by Excel software. The findings of the research showed that the company is weak in the field of internal factors and is facing threats in the field of external factors. Also, the position of the company in the evaluation matrix of internal and external factors was determined in house number 5. Therefore, a stable maintenance strategy was recommended for the company. Finally, based on the attractiveness score in the QSPM matrix, each of the strategies was prioritized as follows: 1- Development of regional and extra-regional sugar beet cultivation, 2- Penetration in the market. and 3- development of management systems,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policymaking
  • statement of the second step of the Islamic Revolution
  • Ministry of Defense Cooperative Foundation of the Islamic Republic of Iran (Wedja)
  • اسعدی، محمود و هادی پیکانی، مهربان و رشیدپور، علی (1396). الگویی برای اجرای اثربخش خطمشیهای عمومی در وزارت امور اقتصادی و دارایی (مطالعه موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران)، مدیریت دولتی، شماره (4)، صفحه 591 تا 614.
  • اشتریان، کیومرث (١٣٨٧). رهیافت نهادی در سیاست گذاری نوآوری تکنولوژیک. فصلنامه سیاست، شماره (38).
  • الماسی، حسن. (1393). فرایند سیاست‌گذاری عمومی: سیاست،تحلیل و انتخاب، تهران: انتشارات سپاهان.
  • الوانی سید مهدی (1389). تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی دولتی، چاپ چهاردهم، تهران انتشارات سمت.
  • الوانی، سیدمهدی و فتاح شریف‌زاده (١٣٧٩). فرایند خط‌مشی‌گذاری عمـومی، انتشـارات دانشـگاه علامه طباطبایی.
  • الوانی، سیدمهدی، و شریف زاده، فتاح (١٣٩3). فرآیند خط‌مشی‌گذاری عمومی (چاپ چهاردهم). تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
  • دانش فرد، کرم اله،(1393) فرآیند خط‌مشی‌گذاری عمومی، انتشارات دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
  • دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه­ای (مدظله العالی)، 1397.
  • روزبه. ع.م، تیمورنژاد، ک.، ربیعی مندجین، م.ر. (1398). ارائه الگوی خطمشی گذاری توسعه منابع انسانی با تاکید بر نقش‌های بازیگران و ترسیم روابط میان مؤلفه‌های الگو در دستگاه‌های دولتی ایران، مجله توانمندساز سرمایه انسا نی، 2(4)، 284-265.
  • قاسمی، رضا و سلمانی، جعفر و امیری، هاشم (1396)، سیاست‌گذاری و اجرای خط و مشی حجاب در سه دهه بعد از انقلاب، اولین کنگره بین‌المللی پژوهش‌های علوم میان رشته‌ای در شهرسازی و معماری، تبریز
  • قلی پور. ر.، فانی، ع.ا.، دلبری راغب، ف.، امیری. م.، مهر محمدی. م. (1397). طراحی الگوی خط‌مشی‌گذاری درآموزش و پرورش ایران با رویکرد قابلیت، فصلنامه علمی- پژوهشی سیاستگذاری عمومی، 4(3)، 159-176.
  • لستر، جیمز (١٣٨١). فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی، ترجمه طبری و دیگران، انتشارات ساوالان.

 

ب. منابع انگلیسی

  • Aranguren, M.J. and Magro, E. (2020). "How can universities contribute to regional competitiveness policy-making?", Competitiveness Review, Vol. 30 No. 2, pp. 101-117. https://doi.org/10.1108/CR-11-2018-0071
  • Bridgman, P. and Davis, G. (1998). The Australian Policy Handbook, 1st de., Allen and Unwin,Sydney.
  • Craik, G.(2003). Paradoxes and contradictions in government approaches to contemporary cultural policy: an Australian perspective, in: International journal of cultural, Vol , 9, pp. 17-34
  • Driessen, P., Glasbergen, P. and Verdaas, C. (2001). “Interactive policy making a model of management for public works”, European Journal of Operational Research, Vol. 128, pp. 322-37.
  • Dye, T. (2013). Understanding Public Policy (14th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Fischer, F. Miller and M. S. Sidney. (2006). Handbook of Public Policy.
  • Howlett, M. & Ramesh, M. and Perl A. (2009). Study Public Policy: Policy Cycles and Policy Subsystems. Ontario: Oxford University Press
  • Hoxha, J. (2020). "Becoming Collaborative: Policy Networks within the Turkish Health Sector in Turkey", Network Policy Making within the Turkish Health Sector: Becoming Collaborative, Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 63-93. https://doi.org/10.1108/978-1-83867-094-
  • Lee, H., Sajjad, F., Ko, A. and Saygin, Y. (2010). “Theoretical review of policy making processes”, Project Report, EU FP7 UbiPOL, INFSO-ICT-248010.
  • Lerner, D, & H. D. Lasswell (eds); The Policy Sciences: Recent Developments in Scope and ethod; Stanford: Stanford University Press, 1951.
  • Lindblom, C.E. (1959). “The science of muddling through”, Public Administration Review, Vol. 19, No. 2, pp. 79-88.
  • Pearce, W., Wesselink, A., & Colebatch, H. (2014). Evidence and meaning in policy making. Evidence & Policy, 10(2), 161.
  • Sepehr Ghazinoory, Shiva Tatina, Mehdi Goodarzi, (2019). "Innovation policy-making in the upstream oil and gas industry as a large technical system under economic transition", Journal of Science and Technology Policy Management, https://doi.org/10.1108/JSTPM-07-2018-0074
  • Sabatier, P.(1991). “Toward better theory of policy process”, Political Science and Politics, Vol. 24, No. 22, pp. 147-56
  • Sajjad, F., Lee, H., Kamal, M., & Irani, Z. (2011). Workflow technology as an e- participation tool to support policy-making processes. Journal of enterprise information management.

 

  • Schlager, E. and Blomquist, W. (1996). “A comparison of three
    emerging theories of the policy processes”, Political Research Quarterly,
    49, pp. 651-72.
  • Sutcliffe, S., & Court, J. (2005). Evidence-based policymaking: what is it. How does it work, 1-
  • Taylor-Smith, E., & Lindner, R. (2010, May). Social networking tools supporting constructive involvement throughout the policy-cycle. In Proceedings of 2010 4th International Conference on Electronic Democracy, Centre for
    E-Government.