نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مدیریت دانش دانشگاه عالی دفاع ملی
2 دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی.
چکیده
خلاقیت و نوآوری در پاسخگویی سازمانهای نظامی به تغییرات ایجادشده در محیطهای عملیاتی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و مطالعه تاریخ جنگها این موضوع را بهخوبی به اثبات رسانده است. ازجمله ابعاد خلاقیت و نوآوری نظامی در نیروهای مسلح، بعد فردی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی مؤلفهها و شاخصهای بُعد فردی خلاقیت و نوآوری کارکنان نیروهای مسلح است. بر این مبنا، سؤال اصلی عبارت است از اینکه مؤلفهها و شاخصهای بعد فردی خلاقیت و نوآوری نظامی کداماند؟ جامعه آماری این پژوهش بهصورت هدفمند تعداد ۴۷ نفر از بین فرماندهان، مدیران، صاحبنظران و پژوهشگران نیروهای مسلح برآورد و جامعه نمونه منطبق بر جامعه آماری و بهصورت تمام شمار انتخابشده است. نوع پژوهش، کاربردی؛ روش پژوهش، توصیفی (زمینهای – موردی) و از نوع همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. در این پژوهش، در یک پرسشنامه مؤلفهها و شاخصهای بعد فردی خلاقیت و نوآوری نظامی با طیف پنجگزینهای تهیه و روایی صوری و محتوایی و نیز پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی، مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها با سطح اطمینان 95 درصد نشان داد؛ «ویژگیهای فردی» با ضریب معناداری مسیر برابر 281/10، «ویژگیهای ارزشی» با ضریب معناداری مسیر برابر 966/10، «سبک تفکر» با ضریب معناداری مسیر برابر 469/9، «دانش و مهارت» با ضریب معناداری مسیر برابر 276/7 بهعنوان مؤلفهها و شاخصهای بعد فردی خلاقیت و نوآوری نظامی مطرح است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Components and indicators of the individual dimension of creativity and military innovation
نویسندگان [English]
- Mehran Kashtkar 1
- Mahmoud Khoshnash 2
- Hamid Hasanpour 2
- Ahmad Kamali Dehghan 2
- Ahmadreza Gharibi 2
- Akbar Vakili 2
1 Assistant Professor of Knowledge Management at National Defense University
2 Doctoral student of strategic military management of National Defense University.
چکیده [English]
Creativity and innovation play a very important role in the response of military organizations to changes in the operational environment, and study of the history of wars proves this well.One of the dimensions of military creativity and innovation in the Armed Forces is the individual dimension.The purpose of this study is to investigate and identify the components and indicators of the individual dimension of creativity and innovation of the Armed Forces personnel.Accordingly, the main question is what are the components and characteristics of the individual dimension of military creativity and innovation?The statistical population of this study was purposefully estimated of 47 commanders, managers, experts and researchers of the Armed Forces and the sample population was selected according to the statistical population and in full.Type of research, applied; The research method is descriptive (contextual-case) and correlational and specifically based on structural equation modeling.In this study, in a questionnaire, the components and indicators of the individual dimension of military creativity and innovation with a range of five options of formal and content preparation and validity, as well as their reliability using Cronbach's alpha and factor analysis, were confirmed.The findings showed a 95% confidence level; "Individual characteristics" with a significant coefficient of the path equal to 10.281, "Value characteristics" with a significant coefficient of the path equal to 10.966, "Thinking style" with a significant coefficient of the path equal to 9.469, "Knowledge and skills" with a coefficient of significance Significance of the path equal to 7.276 is considered as components and indicators of the individual dimension of military creativity and innovation.
کلیدواژهها [English]
- Individual dimension
- components
- indicators
- creativity and military innovation