نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای آینده پژوهی، دانشگاه عالی دفاع ملی(نویسنده مسئول) saeedsoltaninasab@gmail.com

2 دانشیار، هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)

چکیده

بیش از چهار دهه است که بررسی اقتصاد فرهنگ و هنر در دنیا مورد توجه جدی است و طی آن ادبیات روزافزونی درباره ابعاد اقتصادی فعالیت‌‏ها و آثار فرهنگی و هنری شکل گرفته و مباحث آن در دانشگاه‌‏هـای مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌‏گیرد. این پژوهش، با انتخاب یکی از مهم‌ترین روش‏های آینده‌‏نگاری یعنی سناریونویسی به آینده‌‏های محتمل صنایع فرهنگی جمهوری اسلامی ‏ایران در چارچوب اقتصاد مقاومتی پرداخته تا بسترهای توسعه توان داخلی جهت تحقق اقتصاد درون‏زا و برون‏گرا از طریق گسترش کمّی و کیفی صنایع فرهنگی فراهم شود. از این رو با مطالعه میدانی و احصا ابعاد نظری از ادبیات تحقیق و با استفاده از نظرات 32 نفر از پژوهشگران، 47 مقوله اصلی پس از بررسی روایی و پایایی از سوی صاحب‌نظران حوزه صنایع فرهنگی، استخراج شد و با استفاده از نظرات خبرگان این موضوع طی دو پنل خبرگی مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از روش سناریونویسی با تعیین «عدم قطعیت‌های کلیدی» چهار سناریوی اصلی شامل؛ سناریو اول (مرغ دریایی)، سناریو دوم (مرغ لجن خوار)، سناریو سوم (نهنگ به گل نشسته) و سناریو چهارم (دلفین در قفس) به‌دست آمد و راهکارهای خبرگان مورد نظر برای تحقق دورنمای مطلوب هر سناریو پیشنهاد شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Foresight of the cultural industries of the Islamic Republic of Iran in the framework of resistance economy

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Soltaninasab 1
  • Mehdi Nazimi Ardakani 2

1 Ph.D. in Future Studies, Higher National Defense University (corresponding author)

2 Associate Professor, Faculty of Imam Hossein University

چکیده [English]

It has been more than four decades that the study of the economy of culture and art in developed countries has been given serious attention, and during that time, an increasing amount of literature has been formed about the economic dimensions of cultural and artistic activities and works in developed countries, and its discussions in universities. Various issues are discussed. In this research, by using one of the most important methods of foresight, that is, scenario writing, the possible futures of the cultural industries of the Islamic Republic of Iran in the framework of the resistance economy have been addressed to the foundations of the development of internal power to realize the endogenous and exogenous economy. oriented through the quantitative and qualitative development of cultural industries. For this purpose, with a field study of the theoretical aspects of the research and using the opinions of 32 researchers, 47 main categories counted from the literature of the cultural industries of J.A. The use of experts' opinions on this subject was examined during two expert panels. By using the scenario writing method, four scenarios were obtained by determining "key uncertainties", which are: The first scenario (seagull), the second scenario (mud-eating chicken), the third scenario (stranded whale) and the fourth scenario (dolphin in a cage). At the end, the proposed solutions of the experts were presented to realize the desired perspective of each scenario.

کلیدواژه‌ها [English]

  • resistance economy
  • culture economy
  • scenario writing
  • cultural industries
  • امام خمینی، سید روح الله (1360)، صحیفه نور، جلد 7، تهران: جمکران.
  • بابایی طلاتپه، محمدباقر (1384)، مبانـی اسـتراتژی فرهنگـی از نـگاه امیرالمؤمنیـن(ع)، تهران، دانشـگاه جامع امام حسـین(ع).
  • بابایی طلاتپه، محمدباقر (1396)، راهبرد مقابله با جریان نفوذ از منظر قرآن، سیاست دفاعی، شماره 98.
  • بیانات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی ، وبگاه ir
  • پدرام، عبدالرحیم، احمدیان، مهدی، (1396)، آموزه ها و آزموده های آینده پژوهی، تهران، مؤسسه افق آینده پژوهی راهبردی.
  • تاجیک، محمدرضا (1382)، «تأملی آسیب‌شناختی بر فرهنگ در ایران امروز»، در مجموعه مقالات همایش سیاست­گذاری و فرهنگ در ایران امروز. به کوشش مجید وحید، تهران: مرکز
  • بازشناسی اسلام و ایران.
  • قاضی نوری، سیدسپهر، ملکی فر، سیاوش، قانعی راد، محمدامین، موسوی، آرش (1397)، شناسایی و تحلیل رویکردهای موجود و مطلوب در صنایع فرهنگی کشور بر اساس دیدگاه های ذی نفعان، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی، دوره 8، شماره ۲۶.
  • لشگری، مصطفی (1392)، دیدگاه‌های فرهنگی امام خمینی(ره)، ماهنامه نوید شاهد.
  • میری، سیّد محسن (1393)، «منابع فرهنگ متعالی از منظر قرآن کریم»، سراج منیر، سال4، ش 12

 

  • Lampel, J. & Germain, O. (2015), Creative industries as hubs of new organizational and business practices, Journal of Business Research.
  • Della Lucia, M. & Segre, G. (2017), Intersectoral local development in Italy: the cultural, creative and tourism industries, Italy, International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research
  • DCMS Creative Industries Mapping Document (London: DCMS, 2001).
  • DCMS Creative Industries Mapping Document (London: DCMS, 1998).