نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت راهبردی دانش – دانشگاه عالی دفاع ملی. تهران.ایران.Bagheri.me@ut.ac.ir

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش جهت شناسایی و اعتبارسنجی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌­های الگوی بهره‌وری کارکنان در یک سازمان نظامی انجام شد. روش تحقیق، آمیخته‌(کیفی با استفاده از روش داده‌بنیاد و سپس کمّی با استفاده از نرم‌افزار SPSS) بود. جامعة آماری، شامل اساتید، فرماندهان، مدیران و دانشجویان سازمان بودند. در بخش کیفی، نمونه آماری بر پایة گزینش تدریجی، کفایت نظری و در دسترس بودن انتخاب شد و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباعِ نظری ادامه یافت. در بخش کمی، روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده بود که با در نظر گرفتن مقدار خطای 05/0 و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 140 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. در بخش کیفی برای تأمین روایی و پایایی از روش ارزیابی لینکلن و گوبا استفاده شد و در بخش کمّی، با محاسبه آلفای کرونباخ، عدد 955/0 به دست آمد. با تحلیل یافته‌­های مرحله کیفی، مدل پارادایمی بهره‌وری کارکنان ترسیم گردید. برای اعتبارسنجی مدل از آزمون T تک نمونه‌ای(One - Sample T Test) استفاده شد. یافته­‌ها نشان داد که ابعاد اصلی بهره‌وری " عوامل مدیریتی" و" عوامل فردی و شخصیتی" می‌باشد. رشد استعدادها، ایجاد ارزش‌افزوده، کسب مزیت رقابتی، ارتقای کیفیت زندگی کاری، افزایش رضایت عمومی، کاهش صدمات کاری، ارتقای فرهنگ‌ سازمانی و توسعه پایدار به‌عنوان پیامدهای بهره‌وری کارکنان بیان شدند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Design and validation of employee productivity model in a military organization

نویسندگان [English]

  • Mehdi Bagheri Hashi 1
  • Alireza Moradi Saleh 2

1 Assistant Professor, Department of Strategic Knowledge Management - National Defense University. Tehran Iran.Bagheri.me@ut.ac.ir

2 Assistant Professor, Department of Management, Khatam Al Anbia Air Defense University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

This research was conducted in order to identify and validate the dimensions, components and productivity indicators of the employees of a military organization.
The research method was mixed (qualitative using grounded theory and then quantitative using SPSS software). The statistical population included professors, commanders, managers and students of the organization. In the qualitative part, the statistical sample was selected based on gradual selection, theoretical adequacy and availability, and the interviews continued until reaching theoretical saturation. In the quantitative part, the sampling method was a simple random type. Taking into account the error value of 0.05 and using Cochran's formula, 140 people were selected as a sample. In the qualitative part, Lincoln and Goba's evaluation method was used to ensure validity and reliability, and in the quantitative part, by calculating Cronbach's alpha, a value of 0.955 was obtained. By analyzing the findings of the qualitative stage, a paradigmatic model of employee productivity was drawn. One-Sample T Test was used to validate the model. The findings showed that the main dimensions of productivity are "management factors" and "individual and personality factors". The growth of talents, creation of added value, gaining competitive advantage, improving the quality of work-life, increasing public satisfaction, reducing work injuries, improving organizational culture and sustainable development were expressed as the consequences of employee productivity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Training
  • Effectiveness
  • Productivity
  • Performance
  • Technology
  • ابوالعلایی، علی. (1374). عوامل مؤثر بر بهره‌وری نیروی انسانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
  • احمدی، مسـعود. (1392). مدیریت منابع و سـرمایه انسـانی، ویراسـت اول. ساری: پژوهش‌های فرهنگی.
  • احمدی، مسعود. (1394). مبـانی سـازمان و مـدیریت (مـدیریت عمـومی)، ویراست دوم. ساری: پژوهش‌های فرهنگی.
  • آقامحمدی، داود. (1389). سیمای فرماندهی مدیریت و رهبری در نظام اسلامی. تهران: معاونت پژوهش دانشگاه افسری امام علی (علیه اسلام).
  • الله‌وردی، مصطفی؛ فرح‌آبادی، سید محمد احسان و حانیه السادات سجادی. (1389). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر بهره‌وری منابع انسانی از دیدگاه مدیران میانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه بیمارستان، (9)3 و 4: 86-77.
  • بزرگی، فرشاد. (1391). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره‌وری نیروی انسانی، اولین همایش منطقه‌ای پژوهش‌ها و راه‌کارهای نوین در حسابداری و مدیریت، تنکابن، مؤسسه آموزش عالی شفق.
  • بشیری، مهدی و همکاران. (1393). طراحی و تبیین ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های بهره‌وری خدمات سازمان نیروی انتظامی، پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، سال 6، شماره 4.
  • بهراد، رضا. (1393). بررسی تأثیر سیستم اطلاعاتی مدیریت بر بهره‌وری منابع انسانی در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
  • پدرام، محسن (1390). ارتقای بهره‌وری منابع انسـانی. نشـریه بانـک تجـارت، شماره 180.
  • رشیدزاده، فتح‌الله. (1391). ارزیابی عملکرد دانش آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع)، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت نظامی، 12 (45): 11–
  • زینلی، بهروز. (1394). بررسی رابطه میان فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهره‌وری منابع انسانی (مورد پژوهشی سازمان آموزش وپرورش)، اولین همایش ملی اطلاعات، ارتباطات، مردم و جامعه، اهواز، اسفند 1394.
  • سید موسوی، سید حامد. (1394). نقش و ضرورت معماری دانشی سازمان برای افزایش بهره‌وری نیروهای مسلح ج.ا.ا. چهارمین همایش سراسری علوم و مهندسی دفاعی در سپاه.
  • فرجی ارمکی، اکبر. (1389). الگویی برای افزایش بهره‌وری پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهد بهشتی، پایان نامه دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی.
  • فرجی، محمد؛ یوسفی، رضا و حمیدرضا رضوی. (1393)، بررسی تـأثیر اتوماسـیون اداری بر بهره‌وری و رفتار شهروندی- سازمانی و عملکرد کارکنان اداره کل آمـوزش و پرورش استان مازندران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشـگاه آزاد اسـلامی واحـد ساری.
  • محمدی، مسعود. نوری فرد، مرضیه. (1387). تأثیر نـوآوری و خلاقیـت بـر افزایش و بهبود بهره‌وری کارکنان، مجله ستبران، شماره 52.
  • مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی. (1395). انتظارات و تعاریف بهره‌وری در نیروهای مسلح، انتشارات مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، چاپ اول.
  • یعقوبی، نور محمد. مقدمی، مجید. کیخا، عالمه. (1389). بررسی رابطه بـین رهبری تحول‌آفرین و رفتار شهروندی سـازمانی کارکنـان، پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 4.
  • Appelbaum, S; Bartolomucci, N; Beaumier, E; Boulanger, J. & et al. (2004). Organizational citizenship behavior: a case study of culture, leadership and trust management decision, 42(1):13-40.
  • Barbara; K.Townsend and Rosser; Vicki.J, (2007). Workload Issues and Measures of Faculty Productivity, Thought & Action, 23, 7-20.
  • Baum,R.J, Lock,E, A. Smith. K.G. (2001). Amultidimensional model of venture gowth. Academy of Management Journal. 44(2): 292-303.
  • Bienstock, C. C., DeMoranville, C.W. and Smith R.K. (2003). Organizational Citizenship Behavior and Service Quality. Journal of Service Marketing.4 (17): 357-378.
  • Berberoglu, A. (2018). Impact of organizational climate on organizational.
  • Bienstock, C. C., DeMoranville, C.W. and Smith R. K. (2003). Organizational Citizenship Behavior and Service Quality. Journal of Service Marketing.4 (17): 357-378.
  • Bolino, M. C., Turnley, W. H., & Bloodgood, J. M. (2002). Citizenship behavior and the creation of social capital in organizations. Academy of Management Review. 27(4): 505-522.
  • Brocato; J. J, (2001). The research productivity of family medicine departmentfaculty: A national study, Michigan State University.
  • Castro CB, Armorio EM & Ruiz DM. (2004). The influence of employee organizational citicenship behavior on customer layalty. International hournal of service industry management. 15(1):27-53
  • Cesare, F.P. (2005). Italy: The case of the revenue Agency. In staff participation and public management reform: some international comparisons, London: Palgrave MacMillan.
  • Cohen A & kol y. (2004). Professionalism and organizational citizenship behavior: an empirical examination among isaeli. Nurses. Journal of managerial psychology. 19(4):6.
  • Dundar; Halil and Lewis, Darrell.R, (1998). Determinants of Research Productivity in Higher Education, Research in Higher Education, Dec98, 39(6), 607-631.
  • Enshassi, A., Sherif, M.,Mayer, P.,Abed, Karem, A., (2007), Benchmarking Masonry Labor Productivity, International Journal of Productivity and Performance Management), Vol 56(4), 356-368
  • E Oguz. (2010). the relationship between the leadership styles of the school
  • Hall, A. T., Zinko, R. P., Alexia, A. F., Gerald, R., (2009), Organizational Citizenship Behavior and Reputation: Mediators in the Relationships between Accountability and Job Performance and Satisfaction, Journal of Leadership & Organizational Studies, Vol. 15, NO 4, 381-392.
  • Hersey; H. and Goldsmith; M, (1980). A situational approach to performance planning, Training and Development Journal, Madison, vol. 34, no.11, p. 38.
  • Hodson, R., (2002), Management Citizenship Behavior and Its Consequences, Work and Occupations, Vol.29 No.1, 64-96
  • Jajri, I., Rahmah, I.,(2010),Impact of Labor Quality on Labor Productivity and Economic Growth, African Journal of Business Management, Vol. 4(4), 486-495.
  • Roshanzadeh; Jamil, firoozi; Jamal and azizi; hazhar, (2015). Identification of effective factors in promoting staff productivity in university staff, ICMEH (International Conference on Management, Economics & Humanities), Istanbul-Turkey.
  • Servati, S. &Najafzadeh, M.R. (2015). The relationship between citizenship behaviors with productivity of managers in Sports Clubsin East Azarbaijan. International journal of sport studies, 5(3):341-345. Available online at http//:www.ijssjournal.com. [accessed 12 Nov 2015].
  • Yaghoubi, N.M; Salarzehi,H. Moloudi,j. (2013). The relationship between human resource productivity(HRP) and organizational citizenship behavior(OCB). African journal of Business management, 1(32):3168-3176. Retrieved from http://www.academicjournal.org/AJBM. [accessed 10 Nov 2015
  • Zeinali,H. & Soltanhoseini, M. (2015). The relationship between organizational citizenship behaviors and social capital with productivity of human resources in physical education teachers of ChaharMahal & Bakhtiari province (Iran). International journal of research in Business studiesand magement (online),2:60-65. Retrievedfromhttp:// [accessed 11 Nov 201