نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده فنی مهندسی گروه مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی

2 استادیار- عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس)

چکیده

هدف از این پژوهش، پیاده‌سازی راهبرد‌های‌ اشتراک‌گذاری دانش با بهره‌گیری از ابعاد سرمایه اجتماعی و بازی‌های پویا است و با استفاده از 3 بازیگر سازمان، اشتراک‌گذار دانش و اشتراک‌پذیر دانش در سطح ارتش ج.ا.ا (آجا) انجام می‌پذیرد. این پژوهش به‌ لحاظ هدف کاربردی، به‌لحاظ رویکرد ترکیبی و به ‌لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. ابتدا توسط 10 نفر از خبرگان، مؤلفه‌های اشتراک‌گذاری دانش در تکنیک دلفی خاکستری شناسایی و با بهره‌مندی از نظرات 140 نفر از مدیران و کارشناسان آجا، تأثیر هر یک از ابعاد سرمایه اجتماعی (بعد ساختاری، بعد شناختی و بعد ارتباطی) بر این مؤلفه‌ها، در یک پرسشنامه محقق‌ساخته، بررسی شد. نتایج نشان داد، بعد ساختاری سرمایه اجتماعی با اشتراک‌گذاری دانش ارتباط معناداری ندارد؛ لذا در چارچوب ابعاد شناختی و ارتباطی سرمایه اجتماعی، سناریوهای بازی در حالت راهبردهای فرم گسترده، تعیین و براساس پارامترهای هزینه آشکار، هزینه ضمنی، پاداش‌آشکار، پاداش‌ ضمنی، زیرساخت‌ تسهیل‌دهنده ضمنی، زیرساخت‌ تسهیل‌دهنده آشکار، مزایا و پیامد اشتراک‌گذاری دانش و همچنین چگونگی تقاضا برای دانش مشترک، راهبرد‌های بهترین پاسخ بازیگران بیان و تعادل نش مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد، بازی تعریف‌شده دارای 3 حالت ممکن برای رسیدن به بهترین راهبرد طرفین بازی و ایجاد تعادل نش است که سهم توجه به پاداش‌های سازمانی، اهمیت بالاتری دارد. از طرفی، چنا‌نچه زیرساخت‌های تسهیل‌دهنده در سازمان، همسو با پاداش‌های آشکار گسترش یابد و توزیع دانش بر پایه شایستگی‌های سازمانی، حس همکاری و مشورت گروهی انجام شود، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های آشکار سازمان، بهترین دریافتی برای سازمان حاصل می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Knowledge sharing in Aja Based on the dimensions of Social Capital and the Theory of Dynamic Games (Extended form Games)

نویسندگان [English]

  • amin razani 1
  • Mohammad Akraminia 2

1 Graduated from Master's degree in Faculty of Technical Engineering, Department of Industrial Engineering, Kharazmi University

2 Assistant Professor - Member of the Faculty of Command and Staff University (Daffos)

چکیده [English]

The purpose of this research is to implement knowledge sharing strategies by using the dimensions of social capital and dynamic games, using 3 actors of the organization, knowledge sharer and knowledge sharer at the level of the AJA. The approach is descriptive and analytical in terms of method. First, by 10 experts, the components of knowledge sharing were identified in the gray Delphi technique, and with the benefit of the opinions of 140 AJA managers and experts, the impact of each of the three dimensions of social capital (structural dimension, cognitive dimension, and communication dimension) on These components were investigated in a researcher-made questionnaire. The results showed that the structural dimension of social capital has no significant relationship with knowledge sharing. Therefore, within the framework of the cognitive and communicative dimensions of social capital, game scenarios in the form of broad form strategies, determined and based on the parameters of explicit cost, implicit cost, explicit reward, implicit reward, implicit facilitating infrastructure, explicit facilitating infrastructure, benefits and consequences of knowledge sharing, as well as how to demand For common knowledge, best response strategies of expression actors and Nash equilibrium were investigated. The results showed that the defined game has 3 possible modes to reach the best strategy of the game parties and create a Nash equilibrium, where the contribution of attention to organizational rewards is more important. On the other hand, if the facilitating infrastructure in the organization is expanded in line with the obvious rewards and knowledge distribution is done based on organizational competencies, a sense of cooperation and group consultation, in addition to saving the obvious costs of the organization, the best income for the organization will be achieved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Army of the Islamic Republic of Iran
  • Knowledge Sharing
  • Social Capital
  • Dynamic Games