نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته مقطع دکتری رشته مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی

2 استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)(نویسنده مسئول) رایانامه: mrs_soltan@yahoo.com

چکیده

مراکز و موسسات آموزشی با انتشار اسناد جهت‌ساز به دنبال ارائه جهت‌گیری‌های کلان آموزشی و تربیتی خود به مخاطبان داخلی و خارجی هستند. هدف این پژوهش، تهیه و تدوین اسناد جهت‌ساز نظام آموزش و تربیت مدیران راهبردی عراق است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، آمیخته از نوع اکتشافی به شمار می آید که پس از مرور مبانی نظری، پیشینه شناسی و مطالعات اکتشافی، مدل مفهومی تحقیق تدوین و با انجام مصاحبه (داده‌های کیفی) و تکمیل پرسشنامه (داده‌های کمی) توسط خبرگان تحقیق، کلیات اسناد راهبردی نظام آموزش و تربیت مدیران و محورهای مربوط به الزامات ‌پیاده‌سازی این نظام شناسایی گردید. سپس ابزار سنجش تحقیق طراحی شد و جهت سنجش روایی آن در اختیار خبرگان تحقیق قرار گرفت که روایی ابزار تحقیق 7/93 درصد تعیین گردید؛ همچنین پایایی ابزار تحقیق نیز 904/0 تعیین شد. در ادامه پرسشنامه‌های اصلی تحقیق در بین نمونه آماری (تعداد 59 نفر) توزیع و جمع آوری شد. براساس یافته‌های پژوهش اسناد جهت‌ساز نظام آموزش و تربیت مدیران راهبردی عراق مشتمل بر: ‌چشم‌انداز، ماموریت، هدف کلان و 9 سیاست، 7 راهبرد و 26 اقدام راهبردی است و جهت ‌پیاده‌سازی نظام، 5 الزام و سازوکار اصلی و 42 الزام فرعی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Compilation of directional documents for the education and training system of strategic managers and the requirements for its implementation

نویسندگان [English]

  • Mohsen Hakim 1
  • mohamadreza soltanii 2

1 A graduate of the strategic management department of the Higher National Defense University

2 Assistant Professor of Imam Hossein University (AS) (Responsible Author) Email: mrs_soltan@yahoo.com

چکیده [English]

Educational centers and institutions seek to present their macro-educational orientations to domestic and foreign audiences by publishing directional documents. The purpose of this research is to prepare the directional documents for the education and training system of strategic managers in Iraq. After reviewing the theoretical bases, historiography and exploratory studies, the conceptual model of the research was developed and by conducting interviews (qualitative data) and completing the questionnaire (quantitative data) by research experts, the generalities of the strategic documents of the education and training system of managers and Requirements for the implementation of this system were identified. Then the research measurement tool was designed and it was provided to research experts to measure its validity, and the validity of the research tool was determined to be 93.7%. Also, the reliability of the research tool was determined as 0.904. In the following, the main research questionnaires were distributed and collected among the statistical sample (number of 59 people). Based on the findings of the research, the directional documents of the education and training system for strategic managers in Iraq include: vision, mission, macro goal and 9 policies, 7 strategies and 26 strategic actions, and there are 5 main requirements and mechanisms and 42 secondary requirements for the implementation of the system.

  • آقا محمدی، داوود، شریفی، شهاب (1397). ارائه الگوی مدیریت تحول آفرین تکاملی و روش شناسی طرح ریزی راهبردی، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، سال سوم، شماره 10، تابستان 1398، صفحات 149 -196
  • انسف، ایگور، و مک دانل، جی ادوارد (1385). مدیریت استراتژیک، مترجم عبدالله زندیه، تهران، انتشارات سمت.            
  • ایکاف، راسل(1380). برنامه ریزی تعاملی، ترجمه سهراب خلیلی شورینی، تهران: ماد.
  • پیرس، جان ای و رابینسون، ریچارد بی (2011)، مدیریت استراتژیک تدوین، ‌پیاده‌سازی و کنترل، ترجمه محمد حسین بیرامی، تهران، سازمان مدیریت صنعتی.
  • جلالی کوتنایی، علی محمد (1394)، ارائه الگوی مدیریت راهبردی تربیت و آموزش در دانشگاههای نیروهای مسلح کشور، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر سید ضیاء الدین قاضی زاده فرد، دانشگاه عالی دفاع ملی
  • حسن بیگی، ابراهیم (1394)، مدیریت راهبردی، تهران، سمت.
  • خراسانی، اباصلت، (۱۳۸۵)، سیستم آموزش کارکنان، انتشارات آریا پژوه، چاپ اول، تهران.
  • دانایی‌فرد، حسن؛ آذر، عادل و الوانی، سیدمهدی‏. (۱۳۸۳)‏. روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار، اشراقی.
  • دولان، شیمون و شولر، رندال، (۱۳۸۴)، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی، ‌ترجمه صائبی و طوسی، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، چاپ هفتم، تهران.
  • دیوید، آر.فرد (1379). مدیریت استراتژیک. ترجمه اعرابی و پارسائیان، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  • رحیم نژاد، ابراهیم (1390)، آسیب شناسی فرآیند آموزش مدیران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ارائه الگوی بهینه، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر مجتبی اسکندری، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران.
  • سلیمی، حسین (1399)، نظام تامین (تربیت، آموزش و بکارگیری) کارگزاران سطوح راهبردی جمهوری اسلامی ایران در تراز انقلاب اسلامی، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر احمد وحیدی، دانشکده امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی.
  • قاضی زاده فرد، سید ضیاء الدین؛ جلالی کوتنایی، علی محمد (1394)، ارائه الگوی مدیریت راهبردی‌تربیت و آموزش در دانشگاههای نیروهای مسلح کشور، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر دانشگاه عالی دفاع ملی.
  • قنوات، مسعود، فرج پور، عبدالحسین و علی اکبری، احسان (1387)، طرح ریزی پدافند غیر عامل، تهران، دافوس آجا.
  • کافمن، راجر و هرمن، جری (1385). برنامه‌ریزی استراتژیک در نظام آموزشی: بازاندیشی، بازسازی، ساختارها، بازآفرینی ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان. انتشارات مؤسسه فرهنگی برهان. تهران.
  • گروه نویسندگان، زیر نظر آیت الله مصباح یزدی (1394)، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: مدرسه برهان.
  • محمدی، مهدی؛ حکاک، محمد؛ نظرپور، امیرهوشنگ؛ موسوی، سید نجم الدین (1397)، طراحی الگوی تربیت و آموزش مدیران نهادی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مدل سازی ساختاری، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین، سال دهم، شماره 2، تابستان 1397.
  • محمدی مقدم، علـی ( 1396)، تعلـیم و تربیـت از دیـدگاه امـام خمینـی (س) و مقایسـه آن بـا نظـر دیگـر دانشمندان، مشهد: مرکز تربیت معلم شهید بهشتی.
  • میرسپاسی، ناصر‌، (1393)، مدیریت استراتژیک منابع‌ انسانی و ‌روابط‌کار،‌ تهران: ‌انتشارات ‌میر.
  • نقی‌زاده تیمورلویی، یحیی (1395)، طراحی الگوی راهبردی تربیت و‌آموزش‌مدیران عالی پدافند ‌غیر عامل‌ در ‌سطح ملی، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر ناصر پورصادق، دانشگاه عالی دفاع ملی.
  • Al-Nuaim, H.A. (2011). An Evaluation Framework for Saudi E-Government" Journal of e-government Studies and Best Practices.
  • Dess, G. G., Lumpkin, G. T. & Eisner, A., B. (2010). Strategic management: text and cases (5th) , new york: Mcgraw-Hill
  • gerber, r., & lanksher, c. (2000). Training for a smart workforce. Britain: Biddle LTD.
  • Goldstein I, Ford J. (2004). Training in organization. rded, editor. New York: Mc Graw Hill.
  • Government of saskatchwan(1998). Executive director/director/senior manager management competency profile. http://www.aasa.org
  • Haunstein ,p (2000). Competency Modeling Approaches and strategies. csae. com/client/csae.pdf
  • Hornaday JA, Aboud J (2011). Characteristics of successful entrepreneurs. Entrepreneurship and Venture Management, Clifford M. Baumback and Joseph Mancuso, eds., Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, pp. 11-21.
  • Keyna N,. (2013). Relation between training and performance. European Journal of Business and Social Sciences, Vol. 3, No.1 , pp 95-117
  • Lang, E. & Hehal-Lang, S. (2010). Making visions visible for long-term landscape management. Futures, 42. 693-699.
  • Mirvis, P., Googins, B. & Kinnicutt, S. (2010). Vision, mission,values: guideposts to sustainability. Organizational Dynamics, 39. 316-324.
  • Padmasiri, M. D., Sandamali, J. G. P., Mahalekamge, W. G. S., & Mendis, M. V. S. (2018). The Relationship between Training and Development and Employee Performance of Executive Level Employees in Apparel Organizations. International Invention of Scientific Journal, 2(01).
  • Reese, Sh. (2013). Defining homeland security: Analysis and congressional considerations. Congressional Research Service Report for Congress. Prepared for Members and Committees of Congress. Retrieved on 8 May 2015 from: http://fas.org/sgp/crs/homesec/R42462.pdf.
  • Shareef, S.M. (2012). Analysis of the e-government stage model evaluation using SWOT- AHP method.Available from: roar. Uel.ac.Uk / jspui / handle/ 10552/ 1314 [Last Accessed on 20th February 2012].
  • Stacey, R. D. (2016). Strategic management and organizational dynamics: The challenge of complexity to ways of thinking about organizations. Pearson education.
  • Stolberg, A. G. (2012). How Nation-states craft national security strategy documents. Strategic Studies Institute, US Army War College.
  • Vander Steen M, Twist mV, Frissen P. (2016). Learning from experience. 2016;35(1):105-25.
  • Weru J et al,( 2014). The Relationship between Training and Development on Performance of StateOwned Corporations ,International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences,Vol.3, No.9, pp.57-75