نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار(MBA) دانشگاه خوارزمی: 9152021@gmail.com

2 استادیار گروه مدیریت دانش، دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

برای موفقیت در پیاده‌سازی راهبرد مدیریت دانش، اولین موضوع آگاه بودن از وضعیت دانشی سازمان است حسابرسی دانش یک ارزیابی علمی نظام‌مند برای ارزیابی وضعیت دانشی اثربخشی مدیریت دانش در سازمان است. هدف از این تحقیق ارائه چارچوب حسابرسی دانش در سازمان‌های مأموریت محور است. اجرای پژوهش در گام اصلی انجام شد: در گام نخست با تنظیم اهداف پژوهش و با استفاده از کلیدواژه‌ها به جستجوی منابع مرتبط در ادبیات موضوع و بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) پرداخته شد، سپس با روش‌های فراترکیب و تحلیل محتوا، منابع اصلی شناسایی گردید، در گام دوم با بررسی ادبیات تحقیق ، به مفهوم شناسی، استخراج و کدگذاری مؤلفه‌های حسابرسی دانش همت گماشته شد، در گام سوم پژوهش به وزن دهی شاخص‌ها و اعتبارسنجی مدل نظری تحقیق با استفاده از روش‌ها و نرم‌افزارهای آماری، تحلیل عاملی و معادلات ساختاری پرداخته شد و درنهایت تدوین مدل عملیاتی حسابرسی دانش صورت گرفت، در روند اجرای پژوهش از 3 پرسشنامه استفاده ‌شد، پرسشنامه اول برای دسته‌بندی و مناسب بودن معیارها (غربالگری) بود که در اختیار 10 نفر از اساتید پژوهشکده مدیریت راهبردی و سرمایه انسانی دانشگاه عالی دفاع ملی قرار گرفت، پرسشنامه دوم برای تدوین مدل نظری پژوهش در میان 93 نفر از مدیران عامل، منابع انسانی و تحقیق و توسعه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران توزیع شد، پرسشنامه سوم برای اعتبار سنجی مدل عملیاتی استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش در این مرحله شامل 9 نفر از اساتید گروه مدیریت دانش، دانشگاه عالی دفاع ملی بودند که درنهایت به ارزیابی مدل از ابعاد مختلف پرداختند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Knowledge audit framework in mission-oriented organizations

نویسندگان [English]

  • Meisam Gachloo 1
  • behrooz kameli 2

1 Master of Business Administration (MBA) Kharazmi University: 9152021@gmail.com

2 Assistant Professor, Department of Knowledge Management, Faculty of Strategic Management, Higher National Defense University

چکیده [English]

To succeed in the implementation of the knowledge management strategy, the first step is to be aware of the knowledge status of the organization, knowledge audit is a systematic scientific evaluation to measure and evaluate the knowledge status of the organization and the effectiveness of knowledge management in the organization. The purpose of this research is to provide a knowledge audit framework in mission-oriented organizations. The implementation of the research was done in three main phases or steps: in the first step, by determining the research objectives and using keywords, the sources related to the topic were searched and found, then the main sources were identified and selected with the methods of meta-synthesis and content analysis. The second step was done by reviewing the research literature, conceptualization, extracting and coding the dimensions and components of knowledge audit, in the third step of the research, drawing and validating the theoretical model of the research using statistical methods and software and factor analysis, and finally developing an operational model and the knowledge audit framework was made according to the theoretical model.
In the process of conducting the research, 3 questionnaires were used, the first questionnaire was for the classification and appropriateness of the criteria (screening), which was given to 10 professors of the Strategic Management and Human Capital Research Institute of the National Defense University, the second questionnaire was for developing the theoretical model of the research in It was distributed among 93 CEOs, human resources and research and development in Iran Scientific and Industrial Research Organization, the third questionnaire was used to validate the proposed operational model. The statistical sample of the research at this stage included 9 professors of the Department of Knowledge Management, Higher National Defense University, who finally evaluated the model from various dimensions

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • knowledge management
  • knowledge audit
  • knowledge management strategy
  • جابر انصاری، عطا اله، خورشیدی، عراقیه، خسروی بابادی، & مرادی. (1400). ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت.نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 14(54), 85-112.‎
  • حاجی پور، ا. مهدوی، ع. (1394). حسابرسی دانش. اولین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی.
  • حبیبی، آرش؛ آفریدی، صنم. (۱393). تصمیم‌گیری چند شاخصه، تهران: انتشارات نارون
  • محمدی، علی‌پور، حافظی. (2016). مدل ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران.فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی, 2(5), 107-125.‎
  • نویدی، منصوریان، حسن‌زاده. (1397). ممیزی دانش در سازمان‌های پروژه محور: به‌سوی یک مدل مفهومی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی, 8(1), 75-97.‎
  • وحیدی، احمد، سنجقی. (1397). ابعاد الگوی مدیریت راهبردی دانش در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح. مطالعات دفاعی استراتژیک, 16(71), 25-46.‎ حبیبی، آرش؛ آفریدی، صنم. (۱393). تصمیم‌گیری چند شاخصه، تهران: انتشارات نارون
  • Alwan, M. H. Bin, H. j. Zainuddin, S. & Noor, H. (2015). Generic Model for Knowledge Audit to Enhance Process-based Knowledge. International Journal of Engineering and Technical Research (IJETR), 15(1): 279-282
  • Chong, D. Y., & Lee, W. B. (2007). Re-thinking knowledge audit: its values and limitations in the evaluation of organisational and cultural asset. In Annual International Conference on Knowledge Management in Asia Pacific.
  • Chowdhury, N. (2006). Knowledge audit: Overview and sample questionnaire. Retrieved May, 3, 2012.
  • Choy, S. Y. (2005). Knowledge audit and portal design for fleet technical management in the aviation industry (Doctoral dissertation).
  • Debenham, J. and Clark, J. (1994), “The knowledge audit”, Robotics and Computer Integrated Manufacturing Journal, Vol. 11 No. 3, pp. 201-11.
  • Ganasan, A. B., & Dominic, D. D. P. (2009, December). Six stages to a comprehensive knowledge audit. In Proceeding of International Conference on Research and Innovation in Information Systems (pp. 129-134).
  • Henczel, S. (2000). The information audit as a first step towards effective knowledge management: an opportunity for the special librarian. In Worldwide Conference on Special Librarianship, Brighton.
  • Hylton, A. (2002). A KM initiative is unlikely to succeed without a knowledge audit. Knowledge Board.[Consulta: 15 febrero 2009].
  • Jafari, A., & Payani, N. (2013). A systematic approach for knowledge auditing. African Journal of Business Management, 7(32), 3159.
  • Lee, W. B., Shek, V., & Cheung, B. (2007). Auditing and Mapping the Knowledge Assets of Business Processes – An Empirical Study. In Z. Zhang & J. Siekmann (Eds.), Knowledge Science, Engineering and Management, 4798, 11–16.
  • Levantakis, T. Helms, R. & Spruit, M. (2008). Developing a reference method for knowledge auditing. In Practical Aspects of Knowledge Management: 7th International Conference, PAKM 2008, Yokohama, Japan, November 22-23, 2008. Proceedings 7 (pp. 147-159). Springer Berlin Heidelberg.
  • Liebowitz, J. (2005). Linking social network analysis with the analytic hierarchy process for knowledge mapping in organizations. Journal of Knowledge Management, 9(1), 76–86.
  • Liebowitz, J., Rubenstein‐Montano, B., McCaw, D., Buchwalter, J., Browning, C., Newman, B., & Rebeck, K. (2000). The knowledge audit. Knowledge and process management, 7(1), 3-10.
  • Nogueira. (2017). Methodolgy for knowledge management audit. Global
    Journal of Engineering Science and Research Management,4(11): 214-234.
  • Nonaka, I. Toyama, R. & Konno, N. (2000). SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation. Long range planning, 33(1), 5-34.
  • Perez-Soltero, A. Barcelo-Valenzuela, M. Sanchez-Schmitz, G. Martin-Rubio, F. Palma-Mendez, J. T. & Vanti, A. A. (2007). A model and methodology to knowledge auditing considering core processes. ICFAI Journal of Knowledge Management, 5(1), 7-23.
  • Roy, M. C. Sager, M. & Ricard, J. F. (2013, June). Knowledge audit for a large scale government KM strategy. In Proceedings of the 14th Annual International Conference on Digital Government Research (pp. 245-250).
  • Wang, J., & Xiao, J. (2009). Knowledge management audit framework and methodology based on processes. Journal of Technology Management in China, 4(3), 239–249