نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پایه 16 و عضو هیئت علمی دافوس آجا، گروه آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران (نویسنده مسئول)(M.rajabpour@casu.ac.ir)

2 دانشیار پایه 18 و عضو هیئت علمی دافوس آجا، گروه آموزش‌های تخصصی آینده‌پژوهی دفاعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی دافوس آجا، گروه آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکتری تخصصی علوم دفاعی راهبردی (دفاع ملی)، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، نویسنده مسئول، ena1360@gmail.com

5 کارشناس ارشد مدیریت دفاعی، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین راه‌کارهای "ارتقاء بهره‌وری کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رضایت‌مندی از خدمات دریافتی"، براساس مدل کانو در قالب نیازهای اساسی، نیازهای عملکردی، نیازهای انگیزشی، نیازهای بی‌اثر (بی‌تفاوت) و نیازهای معکوس می‌باشد. پژوهش انجام‌شده از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق آن توصیفی می‌باشد. جمع‌آوری اطلاعات از طریق روش‌های میدانی و کتابخانه‌ای صورت پذیرفته است. با توجه به مدل کانو، سؤالات در دو حالت مثبت (عملکردی) و منفی (غیرعملکردی) و براساس طیف پنج‌گزینه‌ای کانو طرح گردید. جامعه آماری مشتمل بر کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی آجا، شاغل به‌کار در مناطق پدافند هوایی غرب و جنوبغرب می‌باشد.
جامعه آماری 840 نفر می‌باشد ، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 266 نفر می‌باشد. یافته‌های تحقیق حکایت از آن دارد که در صورت برآورده ساختن نیازهای اساسی شش‌گانه مشخص‌شده، میزان رضایت‌مندی کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر با 28 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن نیازهای اساسی شش‌گانه موردبحث، میزان نارضایتی برابر با (67-) درصد خواهد بود؛ همچنین در صورت برآورده ساختن نیازهای عملکردی دوازده‌گانه ، میزان رضایت‌مندی کارکنان برابر با 68 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن نیازهای عملکردی دوازده‌گانه پیش‌گفته، میزان نارضایتی آنان برابر با (84-) درصد خواهد بود و در نهایت در صورت برآورده ساختن نیازهای انگیزشی هفت‌گانه مشخص‌شده، میزان رضایت‌مندی کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر با 69 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن نیازهای انگیزشی هفت‌گانه موردبحث، میزان نارضایتی آنان برابر با (32-) درصد خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Improving the productivity of the base employees of the Air Defense Force of the Islamic Republic of Iran based on satisfaction with the services received

نویسندگان [English]

  • majid rajabpour 1
  • Ebrahim Ijabi 2
  • Morteza akbari alashti 3
  • EMAD naghavi azad 4
  • Karamat Rashidi 5

1 16th grade assistant professor and member of Dafos Aja faculty, Department of Air Defense Specialized Training, Command and Staff College, Aja Command and Staff University, Tehran, Iran (corresponding author) (M.rajabpour@casu.ac.ir)

2 18th grade associate professor and member of Dafos Aja faculty, Department of Defense Future Studies, Faculty of Social Sciences, Command University and Aja Headquarters, Tehran, Iran

3 Dafos Aja faculty member, air defense specialized training department, Command and Staff College, Aja Command and Staff University, Tehran, Iran

4 PhD student in Strategic Defense Sciences (National Defense), University and Higher Research Institute of National Defense and Strategic Research, responsible author, ena1360@gmail.com

5 Master of Defense Management, Command and Staff College, Aja Command and Staff University, Tehran, Iran

چکیده [English]

هدف تحقیق حاضر تبیین راه‌کارهای "ارتقاء بهره‌وری کارکنان

کلیدواژه‌ها [English]

  • مدل کانو
  • نیازهای اساسی
  • نیازهای عملکردی
  • نیازهای انگیزشی
  • نیازهای بی‌اثر
  • نیازهای معکوس
  • نپاجا