نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پایه 16 و عضو هیئت علمی دافوس آجا، گروه آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران (نویسنده مسئول)(M.rajabpour@casu.ac.ir)

2 دانشیار پایه 18 و عضو هیئت علمی دافوس آجا، گروه آموزش‌های تخصصی آینده‌پژوهی دفاعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی دافوس آجا، گروه آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکتری تخصصی علوم دفاعی راهبردی (دفاع ملی)، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، نویسنده مسئول، ena1360@gmail.com

5 کارشناس ارشد مدیریت دفاعی، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین راه‌کارهای "ارتقاء بهره‌وری کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رضایت‌مندی از خدمات دریافتی"، براساس مدل کانو در قالب نیازهای اساسی، نیازهای عملکردی، نیازهای انگیزشی، نیازهای بی‌اثر (بی‌تفاوت) و نیازهای معکوس می‌باشد. پژوهش انجام‌شده از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق آن توصیفی می‌باشد. جمع‌آوری اطلاعات از طریق روش‌های میدانی و کتابخانه‌ای صورت پذیرفته است. با توجه به مدل کانو، سؤالات در دو حالت مثبت (عملکردی) و منفی (غیرعملکردی) و براساس طیف پنج‌گزینه‌ای کانو طرح گردید. جامعه آماری مشتمل بر کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی آجا، شاغل به‌کار در مناطق پدافند هوایی غرب و جنوبغرب می‌باشد.
جامعه آماری 840 نفر می‌باشد ، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 266 نفر می‌باشد. یافته‌های تحقیق حکایت از آن دارد که در صورت برآورده ساختن نیازهای اساسی شش‌گانه مشخص‌شده، میزان رضایت‌مندی کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر با 28 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن نیازهای اساسی شش‌گانه موردبحث، میزان نارضایتی برابر با (67-) درصد خواهد بود؛ همچنین در صورت برآورده ساختن نیازهای عملکردی دوازده‌گانه ، میزان رضایت‌مندی کارکنان برابر با 68 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن نیازهای عملکردی دوازده‌گانه پیش‌گفته، میزان نارضایتی آنان برابر با (84-) درصد خواهد بود و در نهایت در صورت برآورده ساختن نیازهای انگیزشی هفت‌گانه مشخص‌شده، میزان رضایت‌مندی کارکنان پایور نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر با 69 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن نیازهای انگیزشی هفت‌گانه موردبحث، میزان نارضایتی آنان برابر با (32-) درصد خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Improving the productivity of the base employees of the Air Defense Force of the Islamic Republic of Iran based on satisfaction with the services received

نویسندگان [English]

  • majid rajabpour 1
  • Ebrahim Ijabi 2
  • Morteza akbari alashti 3
  • EMAD naghavi azad 4
  • Karamat Rashidi 5

1 16th grade assistant professor and member of Dafos Aja faculty, Department of Air Defense Specialized Training, Command and Staff College, Aja Command and Staff University, Tehran, Iran (corresponding author) (M.rajabpour@casu.ac.ir)

2 18th grade associate professor and member of Dafos Aja faculty, Department of Defense Future Studies, Faculty of Social Sciences, Command University and Aja Headquarters, Tehran, Iran

3 Dafos Aja faculty member, air defense specialized training department, Command and Staff College, Aja Command and Staff University, Tehran, Iran

4 PhD student in Strategic Defense Sciences (National Defense), University and Higher Research Institute of National Defense and Strategic Research, responsible author, ena1360@gmail.com

5 Master of Defense Management, Command and Staff College, Aja Command and Staff University, Tehran, Iran

چکیده [English]

According to the nature of the subject, the conducted research is of an applied type and the related research method is in accordance with the descriptive method. To carry out the research, information has been collected through field and library methods.
According to the standard stages of the Kano model, the questions of the questionnaire have been designed and used in two functional and non-functional modes and based on the five-choice Kano range. The validity and reliability of the questions in the questionnaire were calculated as 98% and 92%, respectively, by using the calculations of the Lausche coefficient and Cronbach's alpha.Due to the fact that the size of the statistical population is equal to 840 people, the sample size was equal to 266 people using Cochran's formula.To achieve the calculated sample size, proportional stratified random sampling method was used.The findings of the research indicate that if the specified six basic needs are met, the level of satisfaction of Payor Napaja employees is equal to 28%, and if the six basic needs are not met, their level of dissatisfaction is equal to minus 67 (-67) percent. will be; Also, the results showed that if the specified twelve functional needs are met, the level of satisfaction of Payor Napaja employees will be equal to 68%, and if the aforementioned twelve functional needs are not met, their level of dissatisfaction will be minus 84 (-84) percent.Finally, if the specified seven motivational needs are met, the level of satisfaction of Payor Napaja employees will be equal to 69%, and if the seven motivational needs are not met, their level of dissatisfaction will be minus 32 (-32) percent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Basic needs
  • functional needs
  • motivational needs
  • ineffective needs
  • inverse needs
  • NEPAJA
 بیانات حضرت آیت­الله سیدعلی خامنه­ای (مد ظله­العالی) به مناسبت­های مختلف، قابل دسترسی در وبگاه www.khamenei. ir
 امیریان، فرامرز(1394). رساله تحت­عنوان «بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر بهره­وری نیروی انسانی (مطالعه موردی: ستاد مرکزی سازمان تأمین اجتماعی)»، دانشگاه تربیت مدرس (دانشکده مدیریت و اقتصاد)، تهران.
 آزادگان، مجید، و بهشتی، سیامک(1396)، مقاله تحت­عنوان «شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر رضایت­مندی مشتریان بانک­های ایران با استفاده از الگوی کانو (مطالعه موردی بانک رفاه شهر اصفهان)»، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق.
 جلیلی دالگو، قاسم، و منصوری، علی(1394). مقاله تحت­عنوان «بررسی عوامل مؤثر بر بهبود رضایت شغلی کارکنان در شرکت نئوپان خلخال با استفاده از الگوی کانو»، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
‌‌ خدارحیمی، سیامک(1385). بررسی وضعیت ارائه خدمات عمومی و بهینه­سازی آن، شهرداری شیراز، معاونت برنامه­ریزی، گروه مطالعات و پژوهش.
 ذکی، یاشار، و دیگران(1395). فصلنامه پژوهش­های جغرافیای برنامه­ریزی شهری، دوره 4، شماره 4، تهران.
 رستمی، محمود(1378). فرهنگ واژه‌های نظامی، انتشارات ستاد مشترک آجا، چاپ اول.
 رضایی، بیژن، و تارین، حمداله(1395)، فصلنامه مدیریت نظامی، سال 16، شماره 2، تهران.
 سپندآسا، مجتبی(1395). رساله تحت­عنوان «طراحی الگوی ارتقاء بهره‌وری منابع انسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی»، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران.
 سلمانی قهبازی، احمد(1387). رساله تحت­عنوان «طراحی الگوی راهبردی ارتقاء بهره­وری سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران»، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران.
 سند جامع علمی کشور.
 سند چشم­انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران.
 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی (24­گانه).
 سیاست­های کلی نظام اداری.
 طاهری، شهنام(1390). بهره­وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان­ها، چاپ بیستم، تهران، انتشارات هستان.
 فتاحی، پرویز(1390 و 1392). مدیریت کیفیت و بهره­وری، چاپ سوم، تهران، پیام نور.
 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران.
 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
 قربانی، محمد، و دیگران (1389). ارزیابی رضایت شهروندان مشهد از خدمات شبکه اتوبوسرانی مشهد، فصلنامه مشهدپژوهی، سال سوم، شماره 4.
 کاظمی، سیدعباس(1393 و 1394). بهره­وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان­ها، چاپ هشتم، تهران، انتشارات سمت.
 گلچین‌فر، شادی(1381). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان بانک رفاه کارگران با استفاده از الگو کانو، کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
 حاجی­لو، وحید، معمارزاده طهران، غلام­رضا، و مقیمی، زهرا(1399). مقاله تحت­عنوان «الگوی توسعه سرمایه انسانی در وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت (سال یازدهم، شماره 43، 24-3.
 هندیانی، عبدالله، و دیگران(1395). شناسایی و اولویت­بندی عوامل تأثیرگذار بر ارتقاء بهره‌وری منابع انسانی ناجا براساس تجربه­ها و دستاوردهای خدمتی مدیران و کارکنان (رده ستادی ناجا)». کتاب همایش ملی بهره­وری در بخش دفاع، دانشگاه عالی دفاع ملی.