نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس‌ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران. پست الکترونیکی: mkravandi@gmail.com

چکیده

تمرکز مدیریت راهبردی همواره بر حوزه‌هایی بوده است که مزیت راهبردی را به همراه داشته باشد. پژوهش حاضر به ارائه الگوی مناسب برای مدیریت راهبردی دانش در سازمان‌های ماموریت‌محور با روش آمیخته اکتشافی پرداخته است. طی مصاحبه با خبرگان در مورد عوامل تاثیرگذار بر مدیریت راهبردی دانش، با کمک ماتریس زوجی اهم عوامل تاثیرگذار مشخص و با استفاده از این عوامل اقدام به فیش برداری از بیانات یادداشت‌های مقام معظم رهبری شد. سپس با کمک روش داده بنیاد در مطالعات اسلامی و نرم افزار MAXQDA، کدگذاری از فیش‌ها صورت پذیرفت. در ادامه با استفاده از SMARTPLS مدل نهایی با برازش مناسب مورد تایید نهایی قرار گرفت. در قسمت کمی، جامعه عام 290 نفر و در قسمت جامعه خاص (برای تعیین میزان مطلوب سازه ها) 4 نفر است که با موضوع آشنایی دارند لذا روش نمونه‌گیری قضاوتی و خوشه ای می‌باشد. نتایج حاصل از بررسی داده های کمی پژوهش با کمک تحلیل شکاف و مرکز ثقل نیروها در چهارچوب مدل نشان داد که هرچند شالوده ساختار سازمانی و نظام پرورش عالی وضعیت نسبی رو به بهبودی دارند، اما در سطح سازمان‌های ماموریت‌محور توجه کافی به نظام تعالی اندیشه وجود نداشته و با وضعیت نامناسب مخزن نهان تجربه، سرمایه ارزشمند دانش سازمان بدون توجه در حال از دست رفتن است. فلذا با درنظر گرفتن فضای ایده‌آل سیره ارزش محور، با وضعیت تهدید کننده سامانه مساله‌محور علی‌رغم تلاش در پالایش مناسب مخزن دانش؛ برآیند نهایی راهبردها در سطح ارتقا هویت بومی و ارتقا توانمندی دانش بومی نمی‌تواند مطلوبیت مورد نظر را مرتفع نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting a model of strategic knowledge management for mission-oriented organizations based on the statements of the Supreme Leader

نویسنده [English]

  • Mohammad Karimian Ravandi

Master of Business Administration, Marketing Department, Farabi Campus, University of Tehran. Email: mkravandi@gmail.com

چکیده [English]

What organizational people know is far more important than what organizations consider to be tangible assets; Because it is in the shadow of individuals' intellectual capital that material capital is created for organizations and organizations achieve their goals; Managers are required to maintain knowledge in the organization for the survival of their collection, because knowledge and skills are created in each person of the organization and can not be reproduced quickly, and maintaining the knowledge of these employees is possible through strategic knowledge management.The present study provides an appropriate model for strategic knowledge management in mission-oriented organizations. This research is a type of mixed exploratory research in terms of applied purpose and in terms of data collection. In this study, while interviewing professors and related experts about the factors affecting strategic knowledge management, using a pair of matrices of the most important factors affecting strategic knowledge management in mission-oriented organizations and using these factors The statements, speeches, meetings and notes of the Supreme Leader (Modzaleh Al-Aali) were recorded. Then, with the help of the foundation data method in Islamic studies and using MAXQDA software, the existing files were coded. Then, the initial conceptual model of strategic knowledge management was prepared, which was modified and finalized with the opinion of 4 subject experts. In a small part of the research, with the help of structural equations and partial least squares method and using SMARTPLS software, the final model with appropriate fit was finally approved. In a small part, the general population is 290 people and in the specific community (to determine the optimal amount of structures) there are 4 people who are familiar with the subject, so the sampling method is judgmental and cluster.The results of quantitative research data with the help of gap analysis and center of gravity of forces in the model framework showed that although the foundation of organizational structure and higher education system are relatively improving, but at the level of mission-oriented organizations sufficient attention to the system There is no excellence of thought and with the unfavorable condition of the hidden repository of experience, the valuable capital of the organization's knowledge is being lost without attention. Therefore, considering the ideal atmosphere of the value-oriented way of life, with the threatening situation of the problem-oriented system, despite the efforts in the proper refinement of the knowledge repository; The final result of strategies at the level of promoting indigenous identity and enhancing the capability of indigenous knowledge can not overcome the desired desirability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • model
  • knowledge management
  • strategic knowledge management
  • strategy
  • mission-oriented organizations
ابطحی، سیدحسین، و صلواتی، عادل(1385). مدیریت دانش در سازمان. تهران: پیوند نو.
اخوان، پیمان، و خادم‌الحسینی، سیدپیمان(2014). تبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام. فصلنامه مدیریت اسلامی، 21(2)، 126-99.‎
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، Khamenei.ir
پرتال امام خمینی (ره)، www.imam-khomeini.ir
چهاردولی(2019). مدل شکیباـ ‌هادی: رویکردی نوین در تدوین راهبردهای دانشی مبتنی‌بر اقتضائات جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 1(3)، 41-11.‎
حضرت امام خمینى(ره)، چهل حدیث، صحیفه نور.
حضرت امام سیدعلی خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی)
فرهمند، وحید، قاسمی، رویا، و سبحانی‌فرد، یاسر(1395). تبیین و مقایسه مبانی معرفت‌شناسی و فلسفی مدیریت دانش از دیدگاه اسلام و غرب. اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، سال پنجم، ش 2.
Choi, B., & Lee, H(2002). Knowledge management strategy and its link to knowledge creation process. Expert Systems with applications, vol 23.Chourides, P., Longbottom, D., & - Murphy, W(2003). Excellence in knowledge management: an empirical study to identify critical factors and performance measures. Measuring business excellence.
Goucher, N. P(2007). Organizational knowledge creation to enhance adaptive capacity: Exploratory case studies in water resource management (Master's thesis, University of Waterloo).
Hammer, M., & Stanton, S(1999). How process enterprises really work. Harvard business review, vol 77.
Horwitz, F. M., Heng, C. T., & Quazi, H. A(2003). Finders, keepers? Attracting, motivating and retaining knowledge workers. Human resource management journal, vol 13.
Molina, L. M., & Llorens-Montes, F. J(2006). Autonomy and teamwork effect on knowledge transfer: knowledge transferability as a moderator variable. International journal of technology transfer and commercialisation vol 32.
Simons, R(1994). How new top managers use control systems as levers of strategic renewal. Strategic management journal, vol 15.
Wang, S., & Noe, R. A(2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review, vol 20.
Wiig, K. M(1997). Integrating intellectual capital and knowledge management. Long range planning, vol 30.
Wiig, K. M(1997). Knowledge management: an introduction and perspective. Journal of knowledge management, vol 1.