نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری گروه گروه مدیریت راهبردی دانش، دانشکده مدیریت، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران. farhangi _daneshjoee @Yahoo.com

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.ahmdyhsna21@gmail.com

3 دانشیار، گروه مدیریت راهبردی، دانشکده مدیریت، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

چکیده

توسعه روزافزون انقلاب اسلامی و ظهور و بروز فرصت‌ها و تهدیدات نو، ابعاد متعدد و متفاوتی از پاسداری را فراوری جبهه انقلاب اسلامی قرار داده و این الزام را ایجاب کرده است تا ضمن استفاده از تجربیات متراکم گذشته با نوآوری و پیمودن راه‌های میان‌بُر، مرزهای دانش را شکسته و دانشی متناسب با افق‌های جدید علمی تولید کنند. هدف پژوهش کنونی، واکاوی و اولویت‌بندی راهبردهای اساسی تولید دانش پاسداری از انقلاب اسلامی می‌باشد. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی؛ از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش‌های اکتشافی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی بود. روش پژوهش، آمیخته و به صورت کیفی و کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان سازمانی سپاه پاسداران و نخبگان دانشگاهی و علمی سازمان‌های نیروهای مسلح است. نمونه آماری در بخش کیفی به روش نمونه‌گیری هدفمند و در بخش کمی بر اساس جدول مورگان به تعداد ۳٠ نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی پژوهش با بهره‌گیری از مطالعات اسنادی و روش گروه کانونی، داده‌های لازم استخراج شد و با روش شناسه‌گذاری تحلیل شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسش‌نامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون آلفای کرونباخ با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس تأیید شد. به‌علاوه در بخش کمی پژوهش، با استفاده از موقعیت‌یابی راهبردی و بر اساس روش swot و ماتریس کمی برنامه‌ریزی راهبردی QSPM، راهبردهای نهایی تدوین و اولویت‌بندی شدند. بر اساس نتایج پژوهش، 82 عامل تأثیرگذار بر تولید دانش پاسداری از انقلاب اسلامی در قالب 23 شناسه محوری و ۶ شناسه انتخابی با عناوین: عوامل کلیدی موفقیت، عوامل فیزیکی، عوامل فرهنگی، عوامل انسانی، عوامل تعاملی و عوامل راهبردی شناسایی شدند و با انجام موقعیت‌یابی راهبردی، راهبردهای اساسی تولید دانش پاسداری از انقلاب اسلامی مشتمل بر ۸ محور و به‌ترتیب اولویت به شرح: جبهه‌سازی علمی با رویکرد آرمانگرایی، انقلابی‌گری و اقدام جهادی؛ اسلامی‌سازی علوم انسانی با رویکرد تحولی؛ دستیابی به استقلال در اندیشه و تفکر؛ ایجاد و توسعه پایگاه استنادی دانش پاسداری از انقلاب اسلامی؛ نیازسنجی مبتنی‌بر عرصه‌های اولویت‌دار گام دوم انقلاب اسلامی؛ آمایش علمی سرزمینی و توسعۀ متعادل و متوازن قابلیت‌ها؛ ایجاد، یکپارچه‌سازی و روزآمدسازی نظامات و ایجاد نظام دیپلماسی و همکاری‎های علمی انقلاب اسلامی، ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

prioritizing the basic strategies of knowledge production to protect the Islamic revolution.

نویسندگان [English]

  • esmaeil shateri ahmad abadi, 1
  • Hamid Kalantari 2
  • abbas chahardoli, 3

1 PhD, Department of Strategic Knowledge Management, Faculty of Management, National Defense University, Tehran, Iran. farhangi _daneshjoee @Yahoo.com

2 PhD Student, Department of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran. ahmdyhsna21@gmail.com

3 Associate Professor, Strategic Management Department, Faculty of Management, National Defense University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The increasing development of the Islamic Revolution and the emergence and emergence of new opportunities and threats have made the Guardsmanship a product of the Islamic Revolution Front in various and different dimensions, and have required them to use the accumulated experiences of the past, innovate and take shortcuts, break the boundaries of knowledge, and produce knowledge that is in line with new scientific horizons. The aim of the current research is to analyze and prioritize the basic strategies for producing knowledge of the Guardsmanship of the Islamic Revolution. This research was applied in terms of its purpose; in terms of information collection, it was exploratory research, and in terms of its nature, it was descriptive-survey. The research method is mixed and qualitative and quantitative. The statistical population of this research includes the organizational experts of the Revolutionary Guards and the academic and scientific elites of the armed forces organizations. The statistical sample was selected in the qualitative part by purposive sampling method and in the quantitative part based on the Morgan table, with a total of 30 people. In the qualitative part of the research, the necessary data were extracted using documentary studies and the focus group method and analyzed using the identification method. The information collection tool in the quantitative part is a questionnaire, the validity and reliability of which were confirmed using content validity and Cronbach's alpha test using SPSS software. In addition, in the quantitative part of the research, using strategic positioning and based on the SWOT method and the QSPM quantitative strategic planning matrix, the final strategies were formulated and prioritized. Based on the research results, 82 factors affecting the production of knowledge of the preservation of the Islamic Revolution were identified in the form of 23 central identifiers and 6 optional identifiers with the titles: key success factors, physical factors, cultural factors, human factors, interactive factors and strategic factors. By conducting strategic positioning, the basic strategies for the production of knowledge of the preservation of the Islamic Revolution were identified, including 8 axes and in order of priority as follows: building a scientific front with an idealistic approach, revolutionism and jihadi action; Islamization of the humanities with a transformational approach; achieving independence in thought and thinking; creating and developing a knowledge citation base to preserve the Islamic Revolution; needs assessment based on priority areas of the second step of the Islamic Revolution; territorial scientific planning and balanced and balanced development of capabilities; creating, integrating, and updating systems and creating a system of diplomacy and scientific cooperation of the Islamic Revolution were presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Strategies"
  • "Production of knowledge"
  • "Guarding the Islamic Revolution"
- امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی). حدیث ولایت. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷ش.
- امام خمینی (رحمت‌الله علیه). صحیفه امام. ج ۱۲، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار.
- امام خمینی (رحمت‌الله علیه). صحیفه نور، ج ۳۱، ۵۵۲.
الف. منابع فارسی
- الوانی، مهدی(۱۳۹۷). دانش مرزشکنانه در چه بستری رشد می‌کند؟. نشریه مطالعات دولتی ایران، دوره اول، ش 1، 14-1.
- ایمان، محمدتقی، و کلاته ساداتی، احمد(1392). روش‌شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان (ارائه مدلی روششناختی از علم اسلامی). چاپ اوّل. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- باشکوه اجیرلو، محمد، و قاسمی همدانی، ایمان(۱۴٠۱). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد و وفاداری کارکنان با نقش تعدیل‌کننده نوآوری (مطالعه موردی: کارکنان پتروشیمی تبریز). مجله علمی مدیریت دانش سازمانی، ش ۱۹، 109-75.
- به‌آیین‌فرد، شهرزاد، خندان علمداری، صابر، و فرح‌بخش، ندا(1402). طراحی مدلی از عوامل تأثیرگذار در ایجاد استراتژی مدیریت دانش (نمونه‌ای از تحقیق شرکت‌های فناوری قطعات خودرو در ایران). مجله علمی دانش سازمانی، مدیریت، سال ششم، ش 20، 179-129.
- تاج‌آبادی، حسین(1393). تحلیل تطبیقی مبانی دانش در اسلام و غرب. فصلنامه مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، سال چهارم، ش 16، 138-115.
- چهاردولی، عباس، و همکاران(1397). الگوی مدیریت راهبردی دانش با تکیه بر اسلام ناب محمدی (ص). فصلنامه مدیریت راهبردی دانش، دوره 4 ش ۱، ۲۲۷-۲۸٠.
- خانی، محمدفتحعلی، و هنرور، محمدامین(1394). تحول در نظام تولید علوم اجتماعی، چهارچوبی برای تحلیل، مجموعه مقالات کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، ۲٠۹-۲۳٠.
- دانایی‌فرد، حسن(1387). ارتقای دانش سازمانی: تحلیلی بر بازاندیشی فراتئوریک در نظریه‌های سازمان و مدیریت. فصلنامه روش‌شناسی علوم انسانی، ش 55، 84-59.
- ربّانی، علی، و همکاران(1390). شیوه‌های جدید تولید دانش و علم‌ورزی: تأمّلی جامعه‌شناختی بر تحوّل معیارهای اخلاقی و سلوک علمی در عرصه علم و فناوری. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال ششم، ش 1، 24-12.
- رحیمی، اکبر، علیوردی‌زاده، حسین، و محمودآبادی، سمیرا(1402). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر چابکی سازمانی با تأکید بر نقش واسطه‌ای نوآوری سازمانی. مجله علمی مدیریت دانش سازمانی، سال ششم، ش 21، 52-21.
- زاده‌گرگان، م، و محقق‌زاده، ف(2021). تأثیر قابلیت نوآوری و تسهیم دانش بر عملکرد نوآوری و عملکرد بازاریابی (مطالعه موردی: بانک پارسیان، استان تهران). رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره ۵، ش ۶٠، 176-155.
- صالح اصفهانی، اصغر(1393). استراتژی چیست و چگونه پیاده‏سازی و کنترل می‌شود؟. تهران: انتشارات نهضت پویا.
- طالبی، داوود، اسماعیلی، محمدجواد، و معززی‌خواه تهران، آزاده(1391). بررسی تأثیر قابلیت‌های مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری با تأثیر واسطه‌ای نوآوری باز (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری فردیس). دیدگاه‌های مدیریت صنعتی، (46) 12، 277-253.
- عربشاهی، معصومه، کبیری، عالمه، و بهبودی، امید(1401). تأثیر ارزش دانش مدیران عالی بر شیوه‌های اشتراک دانش، نوآوری باز و عملکرد سازمان. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، دوره ۵، ش ۱، 191-165.
- علی‌احمدی، علیرضا، فتح‌االله، مهدی، و تاج‌الدین ایرج(1382). نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک، رویکردهــا، پارادایم‌ها، مکاتب، فرایندها، مدها، تکنیک‌ها و ابزارها. تهران: انتشارات تولید دانش.
- فاطمی امین، سیدرضا(1397). تدوین چارچوب مدیریت تولید علم در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی.
ب. انگلیسی
- Gardeazabal, A., Lunt, T., Jahn, M., Verhulst, N., Hellin, J., and Govaerts, B(2021)."Knowledge management for innovation in agri-food systems: a conceptual framework",Knowledge Management Research and Practice, DOI: 10.1080/14778238.2021.1884010.
- Gyemang, M and Emeagwali, O(2020). "The roles of dynamic capabilities, innovation, organizational agility and knowledge management on competitive performance in telecommunication industry", Management Science Letters, Vol. 10 No. 4, P.P. 1533-1542.
- Hassoun Al-Khafaji, Amir Adnan, Behbodhi, Omid, Moradi, Mohsen(1402), Investigating the effect of organizational knowledge sharing on innovation performance with the mediating role of innovation capability and moderating scale of networking and communication strength, Scientific Journal of Organizational Knowledge Management, Year 6, Number 20.
- Hock-Doepgen, M., Clauss, T., Kraus, S., Cheng, C(2021). "Knowledge management capabilities and organizational risk-taking for business model innovation in SMES". Journal of Business Research, Vol. 13, P.P. 683-697. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.12.001.
- Linda, R, M., Thabrani, G., and Firman, F(2020). "The Role of Human Capital and Knowledge Management in Innovation"., Proceedings of the 8th International Conference on Entrepreneurship and Business Management (ICEBM 2020) UNTAR.
- Migdadi, M.M(2020). "Knowledge management processes, innovation capability and organizational performance", International Journal of Productivity and Performance Management, https://doi.org/10.1108/IJPPM-04-2020-0154.
- Ode, E., and Ayavoo, R(2020). "The mediating role of knowledge application in the relationship between knowledge management practices and firm innovation", Journal of Innovation and Knowledge, https://doi.org/10.1016/j.jik.2019.08.002. Ogiela, L., (2015). "Advanced techniques for knowledge management and access to strategic information", International Journal of Information Management, Vol. 35No. 2, P.P. 154-159.
- Oktari, S, R., Munadi, K., Idroes, R., and Sofyan H(2020). "Knowledge­management practices in disaster management: Systematic review", International Journal of Disaster Risk Reduction, Vol. 51, https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101881.
- Rading, Alan(2018). Knowledge Management: Success in the Information-Based Global Economy, translated by Mohammad Hossein Latifi, 4th edition, Tehran, Study Organization and Compilation of humanities books for universities (Samt)
- Rossidis, I., and Belias, D(2020). "Combining Strategic Management with Knowledge Management: Trends and International Perspectives", International Review of Management and Marketing, Vol. 10 No.2 P.P. 39-45
 - Vaio, D, A., Palladino, R., Pezzi, A., and Kalisz, D(2021). "The role of digital innovation in knowledge management systems: A systematic literature review", Journal of Business Research, Vol. 123, No. 3, P.P. 220-231.