نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری روانشناسی تربیتی، مدرس گروه علوم اجتماعی، دانشکده فرماندهی و مدیریت، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران. Ghanabarivahid1252@gmail.com
2 استادیار گروه علوم اجتماعی،دانشکده مدیریت، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران.
چکیده
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی برانگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان یک مرکز نظامی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری چهارماهه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش دانشجویان یک مرکز نظامی در سال تحصیلی ۱402-۱403 بودند. نمونهگیری این پژوهش بهصورت تصادفی ساده بود که تعداد ۴۰ آزمودنی به شیوه تصادفی انتخاب و در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند و برگه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس (۱۹۷۰) در رابطه با آنها مورد بررسی واقع گردید. از معدل دانشجویان بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. گروه آزمایش ۸ جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش تکنیکهای فراشناختی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد، ارائه مداخله آموزش تکنیکهای فراشناختی باعث افزایش 9/45 درصدی نمرههای عملکرد تحصیلی آزمودنیها در مرحله پسآزمون و افزایش 6/45 درصدی آن در مرحله پیگیری شد. لذا فرضیه اول پژوهش تأیید شد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مداخله تکنیکهای فراشناختی باعث افزایش 1/57 درصدی نمرههای انگیزش تحصیلی آزمودنیها در مرحله پسآزمون و افزایش 6/56 آن در مرحله پیگیری شد. لذا فرض دوم پژوهش نیز تأیید شد. این پژوهش مداخلات مبتنی بر آموزش تکنیکهای فراشناختی را در جهت افزایش انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان پیشنهاد میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the effectiveness of metacognition training on students' progress motivation and academic performance
نویسندگان [English]
- Vahid Ghanbari 1
- Mahdi Dadashi Haji 2
1 PhD in Educational Psychology, Lecturer, Department of Social Sciences, Faculty of Command and Management, Imam Ali University, Tehran, Iran. Ghanabarivahid1252@gmail.com
2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Management, Imam Ali University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of teaching metacognitive techniques to motivate the progress and academic performance of students of a military center. This research was conducted as an experiment with a pre-test-post-test design and a four-month follow-up with a control group. The statistical population in this research was the students of a military center in the academic year of 1402-1403. The sampling of this research was simple random, 40 subjects were randomly selected and assigned to the experimental group and the control group, and the demographic information sheet and the Hermans progress motivation questionnaire (1970) were administered to them. Students' GPA was used as an indicator of academic performance. The experimental group was trained in metacognitive techniques for 8 90-minute sessions. The results of the multivariate covariance analysis showed that the presentation of metacognitive techniques training intervention increased the academic performance scores of the subjects by 45.9% in the post-test stage and 45.6% in the follow-up stage. Therefore, the first hypothesis of the research was confirmed. In addition, the results showed that the intervention of metacognitive techniques increased the subjects' academic motivation scores by 57.1% in the post-test phase and 56.6% in the follow-up phase. Therefore, the second assumption of the research was also confirmed. The findings of this research suggest interventions based on the training of metacognitive techniques in order to increase the motivation of progress and academic performance of students.
کلیدواژهها [English]
- Key words: metacognition
- achievement motivation
- academic performance