نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه زیربنایی و تولیدی، پژوهشکده تحقیقات راهبردی، تهران، ایران؛ (نویسنده مسئول)

2 مدیر مجموعه فرصت (شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران‌های اجتماعی)تهران، ایران.

چکیده

با افزایش بلایای طبیعی، جوامع مختلف، پیوسته به دنبال کشف و ابداع راه حل­هایی هستند تا بتوانند آسیب‍های ناشی از حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی را به گونه‍ای کنترل نموده و یا به حداقل رسانند و در واقع، بحران‍ها را مدیریت نمایند. در این بین، ایران به‌عنوان یکی از کشورهای با ریسک بالا در جهان قلمداد شده و بر اساس مطالعات جهانی، جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان و چهارمین کشور در آسیا است. از آنجایی که این کشور بر روی چندین گسل فعال قرار دارد، به‌طور مرتب زلزله‌های با شدت‌های مختلف را تجربه می‌کند، همچنین به‌دلیل تنوع اقلیمی و جغرافیایی، به‌ویژه در فصول بارانی، مستعد بروز سیل‌های بزرگ و ویرانگر است. با حاکم بودن چنین شرایطی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی، بیش از هرچیزی در مدیریت بحران کشور، ضرورت پیدا می‌کند. اما تحقق این مشارکت در با موانع و چالش‌های متعددی روبرو است. لذا مسأله این است که مدل مدیریت مردمی بحران در جمهوری اسلامی کدامست؟ پژوهش ازنظر هدف، در زمره پژوهش‌های کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، مطالعه موردی است که تجارب مدیریت مردمی حلقه میانی در زلزله خوی در آذربایجان غربی، سیل سیستان و بلوچستان و زلزله حلب سوریه را مورد واکاوی قرار داده است. تجارب حضور و فعالیت حلقه‌های میانی در مدیریت بلایا و بحران‌ها در قلمرو سرزمینی و فراسرزمینی جمهوری اسلامی با میدان‌داری مجموعه «فرصت»، حاکی از نقش‌آفرینی آنان در چهار بخش یا مرحله­‌ی پیش از بحران، شروع بحران، حین بحران و مرحله پس از بحران بوده که نتایجی همچون «ایجاد یک بانک اطلاعاتی»، «صرفه‌جویی در زمان شناسایی وضعیت میدان»، «استفاده بهینه از امکانات»، «بسترسازی و تسهیل‌گری نقش آفرینی مردم (عناصر و گروه‌ها)»، «تشکیل ناوگان ترابری کاملا مردمی»، «تصمیم‌سازی در بستر هوشمندسازی» و همچنین «کاهش خطاها در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی بحران‌ها» را در پی داشته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Indigenous model of people-centered crisis management in the Islamic Republic (case study of Sistan and Baluchestan floods, Khoy and Aleppo earthquakes)

نویسندگان [English]

  • Hossein Jafarzade 1
  • Ali Zerodi 2

1 Assistant Professor, Infrastructure and Production Group, Strategic Research Institute, Tehran, Iran; (Corresponding Author)

2 Director of the Opportunity Complex (People's Management Network for Natural Disasters, Unexpected Events, and Social Crises), Tehran, Iran.

چکیده [English]

With the increase in natural disasters, various societies are constantly seeking to discover and invent solutions to control or minimize the damage caused by unexpected events and natural disasters and, in fact, manage crises. In the meantime, Iran is considered one of the high-risk countries in the world and, according to global studies, is among the 10 most disaster-prone countries in the world and the fourth country in Asia. Since the country is located on several active faults, it regularly experiences earthquakes of various intensities. Also, due to its climatic and geographical diversity, it is prone to large and devastating floods, especially during the rainy seasons. With such conditions prevailing, the use of people's capacities becomes more necessary than anything else in the country's crisis management. However, the realization of this participation faces numerous obstacles and challenges. Therefore, the question is: what is the model of people's crisis management in the Islamic Republic? In terms of purpose, the research is among applied research and in terms of data collection method, it is a case study that has analyzed the experiences of middle-level people's management in the Khoy earthquake in West Azerbaijan, the Sistan and Baluchestan flood, and the Aleppo earthquake in Syria. The experiences of the presence and activity of middle-level people in disaster and crisis management in the territorial and extraterritorial territory of the Islamic Republic with the fieldwork of the "Forsat" complex indicate their role in four parts or stages: pre-crisis, crisis onset, during the crisis, and post-crisis, which has resulted in results such as "creating a database", "saving time in identifying the field situation", "optimal use of facilities", "laying the groundwork and facilitating the role-playing of people (elements and groups)", "forming a completely popular transportation fleet", "decision-making in the context of intelligence" and also "reducing errors in crisis management decisions"

کلیدواژه‌ها [English]

  • Crisis Management
  • Middle Circle
  • Islamic Republic
  • Opportunity
  • باباخانی، فرهاد، محمد یزدانی‌نسب و مهدی نوری (1392) بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در زمان بحران. نشریه مدیریت بحران. دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1392
  • بنی اسدی زهرا، شهابی الهه و ده یادگاری سعید (1400)، بررسی عوامل موثر بر مشارکت جامعه برای پاسخ به بحران کووید-19. نشریه: تصویر سلامت. دوره 12. شماره 4. سال 1400
  • بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از دانشجویان؛ 1/3/1398
  • پژوهشکده سوانح طبیعی (1402). گزارش سیلاب اسفندماه استان سیستان و بلوچستان. گروه مخاطرات هیدرولوژیکی. مرکز مدیریت طلاعات و مستندسازی حوادث و سوانح
  • جمیلی، حسن و سواری، احمد (1399). پژوهش های نوین علوم جغرافیایی، معماری و شهرسازی، بهار 1399، سال سوم - شماره 23
  • حبیب پور گتابی، کرم و بهزاد کاری جعفری (1398) مطالعه جایگاه سازمان های مردم نهاد در مدیریت بحران شهر تهران. مطالعات اجتماعی ایران، سال سیزدهم، تابستان 1398، شماره 2 (جامعه شناسی مصایب جمعی و مدیریت بحران)
  • حسینی، س. (1400). ضرورت آموزش عمومی در مدیریت بحران. فصلنامه آموزش و توسعه، شماره 18.
  • حسینی، م. (1399). تجربه‌های ناکام مدیریت بحران و اثرات آن بر مشارکت عمومی. فصلنامه تحلیل اجتماعی، شماره 7.
  • خیری، محد (1397). سازمان‌های مردم نهاد و مدیریت مشارکت محور: با تاکید بر ارائه مدلی غیر بوروکراتیک برای مدیریت مالی و جغرافیایی بحران های زیست محیطی کلانشهرهای ایران. فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی منطقه ای. دوره 8، شماره 30، خرداد 1397
  • دهقانی، ج. (1398). اثرات ناهماهنگی اجتماعی بر مدیریت بحران. مجله تحقیقات فرهنگی، شماره 18.
  • رحیمی، ابراهیم و سواری، احمد، (1399)، بررسی مشارکت مردم در مدیریت بحران، ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات مدیریت.
  • رستمی، س. (1400). نقش زیرساخت‌های ارتباطی در مدیریت بحران. مجله فن‌آوری و جامعه، شماره 10.
  • رضایی، ح. (1399). نقش عوامل اقتصادی در مشارکت مردم در مدیریت بحران. فصلنامه اقتصاد و مدیریت، شماره 22.
  • روشندل اربطانی، ط (۱۳۸۸). تدوین الگوی جامع مدیریت بحران با رویکرد نظم و امنیت. فصلنامه علمی پژوهشی دانش انتظامی. سال 10، شماره 2
  • زارعی، م. (1398). نقش مشارکت مردم در مدیریت بحران‌های طبیعی. فصلنامه مدیریت بحران، شماره 15
  • زارعی، م. و همکاران. (1397). آموزش و مشارکت عمومی در مدیریت بحران: ضرورت‌ها و چالش‌ها. فصلنامه مدیریت بحران، شماره 12.
  • سازمان هواشناسی ایران (1397). تحلیل سیلاب‌های اخیر در ایران و تاثیرات آن بر مناطق مختلف.
  • سید جعفری، سید امیر و احمد بهشتی مهر (1400). بررسی الگوی اسلامی مشارکت مردمی در مدیریت جامع بحران‌ از دیدگاه امام‌خمینی(ره). نشریه مطالعات مدیریت دفاعی راهبردی. دوره 5، شماره 19، آذر 1400
  • صابری فر، رستم (1401) پیش بینی احتمال مشارکت شهروندان در مدیریت بحران بر اساس نظریه تخصیص زمان (نمونه موردی شهر مشهد). جغرافیایی سرزمین. دوره 19، شماره 76، اسفند 1401
  • ظفری حسین و ویسی رضا (1390) واکاوی عوامل موثر بر جلب مشارکت مردمی به منظور کاهش ریسک سوانح طبیعی (مطالعه موردی: استان تهران-شهرستان اسلامشهر). نشریه: مسکن و محیط روستا. دوره 30، شماره 135
  • ظفری، حسین و محمد ولی پور (1401) بررسی مشارکت گروه‌های مردمی در مدیریت بحران‌کرونا. مطالعات مدیریت بحران. دوره 14، شماره 1، خرداد 1401
  • عباس‌زاده، م. (1397). مدیریت بحران و نقش منابع محلی. مجله اقتصاد و مدیریت، شماره 22.
  • عباسی، ک. (1396). نقش آموزش و اطلاع‌رسانی در افزایش مشارکت مردم در مدیریت بحران. فصلنامه جامعه‌شناسی، شماره 15.
  • علی‌پور، م. (1399). مدیریت بحران با تاکید بر نقش مردم. مجله سیاست‌گذاری اجتماعی، شماره 21
  • علی‌پور، م. (1400). چالش‌های مالی در مدیریت بحران و تاثیر آن بر مشارکت مردم. مجله مدیریت مالی، شماره 19.
  • عموزاد خلیلی، سجاد، احمد رشیدی و حسین پیردشتی (1397) بررسی نقش مشارکت مردمی دربهبود عملکرد مدیریت بحران فضای شهری و عوامل مؤثر بر آن از منظر نظریه مشارکت اجتماعی راجرز در شهر بهشهر. فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران. دوره ۸، شماره ۳ (دوره هشتم، شماره سوم، پاییز ۱۳۹۷)
  • قانون مدیریت بحران کشور (1398)، مصوب 25/5/1398؛ ابلاغی 3/6/1398 مجلس شورای اسلامی.
  • کاظمی، ع. (1398). بررسی اعتماد عمومی به نهادهای دولتی در مدیریت بحران. مجله سیاست‌گذاری عمومی، شماره 20.
  • کاظمی، م. (1399). مدیریت بحران و اهمیت مشارکت عمومی. فصلنامه سیاست‌گذاری عمومی، شماره 26.
  • مجیدی ، محمد رضا و یونس سبزی کریم آبادی (1401). جایگاه حلقه‌های میانی در حکمرانی تشکیلاتی و نقش آن در تمدن‌سازی، با نگاهی به مقوله تحزب. دوفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی. دوره 5، شماره 1، شماره پیاپی 9، فروردین 1401
  • محمدی، ع. (1397). فرهنگ پیشگیری و نقش آن در مدیریت بحران. مجله جامعه‌شناسی، شماره 24
  • مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی (1398). بررسی وضعیت لرزه‌خیزی ایران.
  • مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران (1399). وضعیت خشکسالی در ایران و تاثیرات آن بر بخش‌های مختلف.
  • منصوری، ن. (1400). چالش‌های ارتباطی در مدیریت بحران و راهکارهای بهبود. مجله ارتباطات اجتماعی، شماره 14.
  • مهدیه، امید (1399) بررسی تاثیر مشارکت مردمی بر عملکرد مدیریت بحران. نشریه دانش پیشگیری و مدیریت بحران. سال دهم شماره 2 (پیاپی 36، تابستان 1399).
  • میرزاوند، ف. (1397). فرهنگ مشارکت و مدیریت بحران در ایران. فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 25.
  • میرزایی، ف. (1399). کارآیی اقتصادی در مدیریت بحران. فصلنامه اقتصاد توسعه، شماره 14.
  • نورالهی، بابک (1392)، نقش مشارکت مردمی در مدیریت بحران (با نگاهی به رویکرد مدیریت شهری تهران در جلب مشارکت های مردمی)، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران های طبیعی، تهران
  • نوری، ر. (1398). نقش دانش بومی در مدیریت بحران. مجله برنامه‌ریزی منطقه‌ای، شماره 19
  • نوری، س. (1398). مدیریت بحران و نیاز به برنامه‌ریزی مشارکتی. مجله برنامه‌ریزی شهری، شماره 16.
  • هاشمی، ر. (1399). چالش‌های هماهنگی در مدیریت بحران. فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 23.
  • همدانی، پریسا و روح الله رستمی (1399) نقش مشارکت اجتماعی در بهبود عملکرد مدیریت بحران فضای شهری مطالعه موردی: شهر رباط‌کریم. فصلنامه شهر پایدار. دوره 3، شماره 4، بهمن 1399
  • February 6, 2023 Turkey-Syria earthquake news". CNN. Archived from the original on 7 February 2023. Retrieved 7 February 2023.
  • https://kayhan.ir/fa/news/259139/3
  • Live Updates Turkey, Syria earthquake kills thousands". AP News (به انگلیسی). 6 February 2023. Archived from the original on 6 February 2023. Retrieved 7 February 2023.
  • World Risk Index 2021, United Nations University