شناسایی اهداف راهبردی و تدوین نقشه راهبرد با رویکرد ISMمبتنی‌بر اعداد Z

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش زنجیره تامین، دانشکده صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران

2 عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی ، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران

چکیده

در فضای رقابتی امروزی، سازمان‌ها نیازمند ابزارهایی دقیق و ساختاریافته برای ارزیابی عملکرد و دستیابی به اهداف راهبردی خود هستند. در همین راستا، پژوهش کنونی با هدف تدوین نقشه راهبرد و اولویت‌بندی شاخص‌های کلیدی عملکرد، با بهره‌گیری از رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) و روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره در شرکت الوند ژنراتور انجام شد. با توجه به ویژگی‌های خاص این صنعت، دو منظر «کارکنان» و «تأمین‌کنندگان» نیز افزون‌بر چهار منظر اصلی BSC در الگوی نهایی لحاظ شد. در گام نخست، با استفاده از روش الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM)، اهداف راهبردی سازمان در قالب شش منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری، کارکنان و تأمین‌کنندگان) شناسایی و سطح‌بندی شد. سپس با استفاده از تکنیک ارزش نزدیکی مبتنی‌بر اعداد Z، شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با هر هدف استخراج و بر اساس داده‌های حاصل از پرسش‌نامه‌های تخصصی، اولویت‌بندی شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که هدف «آموزش کارکنان» در پایین‌ترین سطح نقشه راهبرد قرار داشته و نقش محرک اصلی را ایفا می‌کند و اهدافی نظیر «افزایش سودآوری»، «افزایش درآمد»، «وفاداری مشتری»، «ارزش ویژند‌ (برند)» و «بهبود تحقیق و توسعه» در سطوح بالاتر، بیشترین تأثیرپذیری را دارند. همچنین شاخص‌هایی مانند «نرخ افزایش مشتریان وفادار»، «نرخ حفظ مشتری»، «نسبت هزینه تحقیق و توسعه به درآمد» و «نرخ حوادث ثبت‌شده» دارای اولویت بالایی در ارزیابی عملکرد بودند. درنهایت، نتایج پژوهش می‌تواند به تدوین راهبردهایی کاربردی در زمینه بهبود عملکرد سازمان، افزایش مزیت رقابتی و ارتقاء تصمیم‌گیری مدیریتی در شرکت الوند ژنراتور منجر شود و زمینه‌ساز توسعه الگوهای ارزیابی دقیق‌تر در صنایع مشابه شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying strategic goals and developing a strategy map with an ISM approach based on Z numbers

نویسندگان [English]

  • Fateme Asgarizade 1
  • Mojtaba Ghiyasi 2
  • seyed Hosein Seyyedi 2
1 Graduated Department of Industrial Management, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran
2 Department of Industrial Management, Faculty of Industrial Engineering and Management, , Shahrood University of Technology, Shahrood,
چکیده [English]

In today's competitive environment, organizations need accurate and structured tools to evaluate performance and achieve their strategic goals. In this regard, the present study was conducted at Alvand Generator Company with the aim of developing a strategy map and prioritizing key performance indicators, using the balanced scorecard (BSC) approach and multi-criteria decision-making methods. Due to the specific characteristics of this industry, two perspectives of "employees" and "suppliers" were included in the final model in addition to the four main BSC perspectives. In the first step, using the interpretive structural modeling (ISM) method, the organization's strategic goals were identified and leveled in the form of six perspectives (financial, customer, internal processes, growth and learning, employees, and suppliers). Then, using the Z-number-based proximity value technique, key performance indicators related to each goal were extracted and prioritized based on data from specialized questionnaires. The research findings showed that the goal of "employee training" is located at the lowest level of the strategy map and plays the role of the main driver, and goals such as "increasing profitability", "increasing revenue", "customer loyalty", "brand value" and "improving research and development" at higher levels have the greatest impact. . Also, indicators such as "loyal customer growth rate", "customer retention rate", "Ratio of research and development costs to revenue" and "recorded accident rate" had high priority in performance evaluation. Finally, the research results can lead to the development of practical strategies in the field of improving organizational performance, increasing competitive advantage and promoting managerial decision-making in Alvand Generator Company and pave the way for the development of more accurate evaluation models in similar industries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy map
  • Balanced scorecard
  • Interpretive structural modeling
  • تاریخ دریافت: 05 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 09 تیر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 09 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 تیر 1404