تحلیل دینامیکی عملکرد دانشگاه‌های افسری آجا (مطالعه موردی دانشگاه افسری امام علی(ع))

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع، دانشگاه صنایع و سیستم، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی پرواز، دانشگاه افسری امام علی (ع) . Abbasian_m@iamu.ac.ir

3 استادیار مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی و پرواز، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران.

4 دکتری روانشناسی تربیتی. دانشگاه پردیسان قم، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف گذار از سنجش ایستا به مدیریت پویای عملکرد در دانشگاه‌های افسری آجا، دانشگاه افسری امام علی (ع) را با بهره‌گیری از رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها، الگوسازی کرده است. چهار بُعد تربیتی، آموزشی، پژوهشی و اعتباری به‌عنوان زیرسیستم‌های به‌هم‌پیوسته شناسایی و حلقه‌های علّی و الگوی حالت– جریان آنها در محیط ونسیم تدوین شد. داده‌های سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ برای شبیه‌سازی رفتار واقعی سیستم به‌کار گرفته شد و الگوی با دو آزمون استاندارد «بازتولید رفتار تاریخی» و «شرایط حدی» اعتبارسنجی شد. نتایج کمی نشان داد میزان انطباق رفتار الگو با شاخص‌های مرجع در ابعاد آموزشی ۶۴ درصد، تربیتی ۵۹ درصد، اعتباری ۵۰ درصد و پژوهشی ۴۵ درصد است که نشان‌دهنده بازنمایی قابل‌قبول ساختار واقعی دانشگاه است. تحلیل شبیه‌سازی سناریوها نشان می‌کند که مداخلات آموزش‌محور موجب افزایش پایدار عملکرد تحصیلی، مداخلات پژوهش‌محور سبب تثبیت تولیدات علمی و نوآوری و مداخلات تربیتی به ارتقای هویت ارزشی، مشارکت و خودباوری دانشجویان منجر می‌شود. بر اساس این یافته‌ها، اتخاذ بسته‌های سیاستی ترکیبی، استقرار سامانه یکپارچه مدیریت عملکرد، همسوسازی ورودی‌ها و ظرفیت‌ها و ایجاد چرخه بازخورد منظم میان دانشگاه و یگان‌های به‌کارگیرنده می‌تواند مسیر مؤثری برای ارتقای پایدار عملکرد دانشگاه‌های افسری فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Dynamic Analysis of the Performance of AJA Officer Universities (Case Study: Imam Ali (AS) Officer University)

نویسندگان [English]

  • javad moghaddasi 1
  • Mohammad abbasian 2
  • omid veici 3
  • vahid zeraati 4
1 MSc in Industrial Engineering, Faculty of Industrial and Systems Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Aviation Engineering, Imam Ali (AS) Military University. Abbasian_m@iamu.ac.ir
3 Assistant Professor of Industrial Engineering, Faculty of Engineering and Flight, Imam Ali (AS) Military University, Tehran, Iran.
4 PhD in Educational Psychology. Pardisan University of Qom, Iran.
چکیده [English]

This study aims to move from static assessment toward dynamic performance management in AJA officer universities by modeling the Imam Ali (AS) Military University using the system dynamics approach. The four dimensions of performance—training, education, research, and financial-credit—were identified as interconnected subsystems, and their causal loops and stock–flow structures were developed in the Vensim environment. Data from 2020 to 2023 were used to simulate the real behavior of the system, and the model was validated through two standard tests: “historical behavior reproduction” and “extreme conditions.” Quantitative results showed that the model’s alignment with official benchmark indicators was 64% in the educational dimension, 59% in the training dimension, 50% in the financial-credit dimension, and 45% in the research dimension, indicating an acceptable representation of the university’s actual structure. Scenario simulations revealed that educational interventions sustainably improve academic performance, research-oriented interventions stabilize scientific output and innovation, and training-focused interventions enhance value-based identity, participation, and students’ self-confidence. Based on these findings, adopting integrated policy packages, establishing a unified dynamic performance management system, aligning inputs with institutional capacities, and creating a continuous feedback cycle between the university and operational units can significantly enhance the sustainable performance of AJA officer universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • System Dynamics
  • Performance Management
  • AJA Officers University
  • تاریخ دریافت: 19 آذر 1404
  • تاریخ پذیرش: 19 آذر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 19 آذر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 آذر 1404