سید محسن حکیم؛ محمدرضا سلطانی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 106-148
چکیده
مراکز و موسسات آموزشی با انتشار اسناد جهتساز به دنبال ارائه جهتگیریهای کلان آموزشی و تربیتی خود به مخاطبان داخلی و خارجی هستند. هدف این پژوهش، تهیه و تدوین اسناد جهتساز نظام آموزش و تربیت مدیران ...
بیشتر
مراکز و موسسات آموزشی با انتشار اسناد جهتساز به دنبال ارائه جهتگیریهای کلان آموزشی و تربیتی خود به مخاطبان داخلی و خارجی هستند. هدف این پژوهش، تهیه و تدوین اسناد جهتساز نظام آموزش و تربیت مدیران راهبردی عراق است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، آمیخته از نوع اکتشافی به شمار می آید که پس از مرور مبانی نظری، پیشینه شناسی و مطالعات اکتشافی، مدل مفهومی تحقیق تدوین و با انجام مصاحبه (دادههای کیفی) و تکمیل پرسشنامه (دادههای کمی) توسط خبرگان تحقیق، کلیات اسناد راهبردی نظام آموزش و تربیت مدیران و محورهای مربوط به الزامات پیادهسازی این نظام شناسایی گردید. سپس ابزار سنجش تحقیق طراحی شد و جهت سنجش روایی آن در اختیار خبرگان تحقیق قرار گرفت که روایی ابزار تحقیق 7/93 درصد تعیین گردید؛ همچنین پایایی ابزار تحقیق نیز 904/0 تعیین شد. در ادامه پرسشنامههای اصلی تحقیق در بین نمونه آماری (تعداد 59 نفر) توزیع و جمع آوری شد. براساس یافتههای پژوهش اسناد جهتساز نظام آموزش و تربیت مدیران راهبردی عراق مشتمل بر: چشمانداز، ماموریت، هدف کلان و 9 سیاست، 7 راهبرد و 26 اقدام راهبردی است و جهت پیادهسازی نظام، 5 الزام و سازوکار اصلی و 42 الزام فرعی است.