امین رازانی؛ محمد اکرمینیا
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 1-26
چکیده
هدف از این پژوهش، پیادهسازی راهبردهای اشتراکگذاری دانش با بهرهگیری از ابعاد سرمایه اجتماعی و بازیهای پویا است و با استفاده از 3 بازیگر سازمان، اشتراکگذار دانش و اشتراکپذیر دانش در سطح ارتش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، پیادهسازی راهبردهای اشتراکگذاری دانش با بهرهگیری از ابعاد سرمایه اجتماعی و بازیهای پویا است و با استفاده از 3 بازیگر سازمان، اشتراکگذار دانش و اشتراکپذیر دانش در سطح ارتش ج.ا.ا (آجا) انجام میپذیرد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، بهلحاظ رویکرد ترکیبی و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. ابتدا توسط 10 نفر از خبرگان، مؤلفههای اشتراکگذاری دانش در تکنیک دلفی خاکستری شناسایی و با بهرهمندی از نظرات 140 نفر از مدیران و کارشناسان آجا، تأثیر هر یک از ابعاد سرمایه اجتماعی (بعد ساختاری، بعد شناختی و بعد ارتباطی) بر این مؤلفهها، در یک پرسشنامه محققساخته، بررسی شد. نتایج نشان داد، بعد ساختاری سرمایه اجتماعی با اشتراکگذاری دانش ارتباط معناداری ندارد؛ لذا در چارچوب ابعاد شناختی و ارتباطی سرمایه اجتماعی، سناریوهای بازی در حالت راهبردهای فرم گسترده، تعیین و براساس پارامترهای هزینه آشکار، هزینه ضمنی، پاداشآشکار، پاداش ضمنی، زیرساخت تسهیلدهنده ضمنی، زیرساخت تسهیلدهنده آشکار، مزایا و پیامد اشتراکگذاری دانش و همچنین چگونگی تقاضا برای دانش مشترک، راهبردهای بهترین پاسخ بازیگران بیان و تعادل نش مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد، بازی تعریفشده دارای 3 حالت ممکن برای رسیدن به بهترین راهبرد طرفین بازی و ایجاد تعادل نش است که سهم توجه به پاداشهای سازمانی، اهمیت بالاتری دارد. از طرفی، چنانچه زیرساختهای تسهیلدهنده در سازمان، همسو با پاداشهای آشکار گسترش یابد و توزیع دانش بر پایه شایستگیهای سازمانی، حس همکاری و مشورت گروهی انجام شود، علاوه بر صرفهجویی در هزینههای آشکار سازمان، بهترین دریافتی برای سازمان حاصل میشود.