نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر پژوهشکده مدیریت راهبردی منابع انسانی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.

2 کارشناس‌ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. نویسنده مسئول ehsan.eskandari1995@gmail.com

چکیده

کسب‌وکارهای نوظهوری مانند کسب‌وکارهای الکترونیکی برای بقا در فضای کسب‌وکار پیچیده امروزی، نیاز مبرمی به استفاده از ابزارهای نوین و به‌طور خاص نوآوری ناب دارند؛ بنابراین هدف پژوهش کنونی، ارائه چارچوبی برای توسعه نوآوری ناب در کسب‌وکارهای الکترونیک است. رویکرد پژوهش کنونی، کیفی و از نظر هدف، کاربردی و از دیدگاه ماهیت و روش، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان و فعالان حوزه کسب‌وکارهای الکترونیکی با بیش از پنج سال سابقه کاری مرتبط تشکیل می‌دهد که با روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی و با ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته در نمونه 13 به مرحله اشباع رسیده است. در این مطالعه از تحلیل مضمون شش مرحله‌ای براون و کلارک (۲۰0۶) برای تحلیل استفاده شد. تحلیل مضمون داده‌ها در این پژوهش موجب اکتشاف و برچسب‌گذاری 64 مفهوم و گزاره به‌عنوان مضامین اولیه، 10 مفهوم به‌عنوان مضامین سازمان‌دهنده و چهار مفهوم به‌عنوان مضامین فراگیر شد. نتایج نشان می‌دهد کسب‌وکارهای الکترونیک برای توسعه نوآوری ناب به ابزارهای خاصی مانند طراحی مشترک، مدیریت تغییر و خطر (ریسک) در کنار شفاف‌سازی اهداف و گروه‌سازی و همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران و درنهایت تجاری‌سازی دانش نیاز دارند. دراین‌بین، انتخاب سکو (پلتفرم)های مناسب، ارزیابی شفاف و مستمر، استفاده از تکنیک‌های تحلیلی نوین در رصد رفتار کاربران و رقبا و نیز تمرکز بر فین‌تک‌ها به‌عنوان فن‌آوری مالی نوین نیز تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a strategic management laboratory based on the canvas model of the business mode

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mohammadian 1
  • Ehsan Eskandari 2

1 Researcher at Strategic Management Institute, National Defense University, Tehran, Iran.

2 Senior expert in Industrial and Organizational Psychology, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. Corresponding author ehsan.eskandari1995@gmail.com

چکیده [English]

Business model canvas helps to create a clear model. This research seeks to design a strategic management laboratory based on the business model canvas.The current research in terms of orientation, evaluation; Philosophy, interpretive; approach, induction; strategy, case study; methodology, quantitative; The time horizon is single segment and the techniques and processes are done using documentary review tools and questionnaires. It was done with descriptive, explanatory, exploratory, interpretive, prescriptive and predictive analysis. The statistical population of this research includes experts in selected specialized, educational and research jobs, as well as a statistical sample of 10 people was determined in a purposeful and snowball way. The data collection tool in this research is document review and expert panel, which was analyzed with the help of MAXQDA2022 software.
Compilation and classification of the dimensions and components of the strategic management laboratory based on the business model canvas model in nine sections: target society, value proposition, channels, customer relations, revenue streams, key resources, key activities, key partners and cost structures.
 Business model canvas is defined as a plan for successful business operation, identification of revenue sources, target customers, products and financing details. It also explains how the main factors of a business fit together.

کلیدواژه‌ها [English]

  • strategic management laboratory
  • business model canvas
  • design
- ابویی‌اردکان، محمد، و صابر‌نعیمی، المیرا(2017). طراحی مدل کسب‌وکار برای تولید کتاب‌های الکترونیکی در واحد انتشاراتی «سوره مهر الکترونیک». تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 80 (51)، 62-37.
- حسینی، .....، و اسامی همکاران(2023). طراحی مدل کسب‌وکار تولید شیر گیاهی مبتنی‌بر بوم کسب‌وکار با تمرکز بر بلوک ارزش پیشنهادی. پژوهش‌های کارآفرینی و نوآوری، 2(1)، 18-1.
- حسینی، سیدعابد(2022). تحلیل پاسخ مغز به محرک‌های بازاریابی به کمک سیگنال مغزی (EEG) در کاربرد بازاریابی عصبی. هوش محاسباتی در مهندسی برق. شماره، شماره صفحه.
- خشوعی، مهدیه‌سادات، عریضی، حمیدرضا، و جهانبازی، افشین(2018). اعتباریابی کانون ارزیابی ارتقایی مدیران در شرکت گاز اصفهان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 19(3)، 49-34.
- رسولی قدسی، پرستو، رحیمی‌زاده، میثم، و رغبتی، علی(2021). شناسایی مؤلفه‌های بوم کسب‌وکار مسکات باشگاه‌های ورزشی بر اساس مدل استروالدر. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 52(20)، 150-135.
- صدر، احمدسیر، تولایی، روح‌الله، و افشار کاظمی، محمدعلی(2022). ارزیابی پیاده‌سازی معماری سازمانی بر روی سیستم‌های مدیریت اطلاعات آزمایشگاه‌های تحقیقاتی با استفاده از بلوغ سازمانی. پیاورد سلامت، 16(1)، 9-1.
- صلواتیان، سیاوش، تقوا، محمدرضا، و گودرزی، میلاد(2018). طراحی بوم مدل کسب‌و‌کار رسانه‌های اجتماعی نوپای بومی با جهت‌گیری راهبرد تمرکز پورتر. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11(1)، 100-81.
- قاسمی، ثریا، و طهماسبیان، شهرام(2017). راه‌اندازی آزمایشگاه‌های بیوانفورماتیک پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی: گزارش یک تجربه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17، 136-134.
- Ardiansyah, I., & Ariyanto, A(2021). PT PJB UPHT Calibration Laboratory Business Strategy with Business Model Canvas Method. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering,
- Daou, A., Mallat, C., Chammas, G., Cerantola, N., Kayed, S., & Saliba, N. A(2020). The Ecocanvas as a business model canvas for a circular economy. Journal of Cleaner Production, 258, 120938.
- Goodarzi, M., & Ghorbani, M. H(2019). A Look at Existing Laboratories in World Faculty of Management. Science and Technology Policy Letters, 9(3), 17-26.
- Keane, S. F., Cormican, K. T., & Sheahan, J. N(2018). Comparing how entrepreneurs and managers represent the elements of the business model canvas. Journal of Business Venturing Insights, 9, 65-74.
- Khair, M. R., Aryani, S., & Idawicaksakti, M. D(2023). A business model design of CV. Kayakayu Jepara using business model canvas with qualitative judgment. AIP Conference Proceedings,
- Kusumawati, M. B., Wijayanti, S., & Setiawati, U(2022). Commercialization Study of Technological Product Innovation Using Business Model Canvas: Innovation Case of Mobile Laboratory. Majalah Ilmiah Pengkajian Industri, 16(2), 62-72.
- Maramis, D. R. S., Dua, I. L., Kolondam, A., Mangolo, M. C. S., & Joroh, A(2023). The Integration of Business Model, Curriculum and Core Business Operation for Commerce Laboratory. Asian Journal of Logistics Management, 2(2), 92-98.
- Marques, L., da Silva, H. B., Thakur, J., Uturbey, W., & Thakur, P(2023). Categorizing shared photovoltaic business models in renewable markets: An approach based on CANVAS and transaction costs [Article]. Energy Reports, 10, 1602-1617. https://doi.org/10.1016/j.egyr.2023.08.007
- Mouzakitis, Y., & Adamides, E. D(2022). Techno-Economic Assessment of an Olive Mill Wastewater (OMWW) Biorefinery in the Context of Circular Bioeconomy [Article]. Eng, 3(4), 488-503. https://doi.org/10.3390/eng3040035.
- Muhtaroğlu, F. C. P., Demir, S., Obalı, M., & Girgin, C(2013). Business model canvas perspective on big data applications. 2013 IEEE International Conference on Big Data.
- Osterwalder, & Alexander(2010). Osterwalder Pigneur 2009 business model generation. Booksgooglecom, 30.
- Polini, W., Lotero, R. C., & Otto, R. B(2019). Business model to the LASSE performance at microgrid environment [Article]. Renewable Energy and Power Quality Journal, 17, 377-382. https://doi.org/10.24084/repqj17.318.
- Proença, D., Nadali, A., & Borbinha, J(2015). A pragmatic risk assessment method supported by the business model canvas. BMSD 2015 - Proceedings of the 5th International Symposium on Business Modeling and Software Design.
- Proulx, M., & Gardoni, M(2023). Harness collaboration between manufacturing Small and medium-sized enterprises through a collaborative platform based on the business model canvas [Review]. Concurrent Engineering Research and Applications, 31(3-4), 127-136. https://doi.org/10.1177/1063293X231213510.
- Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2019). Research methods for business students. In: Pearson.
- Scopus(2023). human resource architecture https://www-scopus-com
- Sparviero, S. (2019). The case for a socially oriented business model canvas: The social enterprise model canvas. Journal of social entrepreneurship, 10(2), 232-251.
- Stoner, L., Paterson, C., Perry, L., Higgins, S., Woolard, N., Pagan Lassalle, P., Cowley, E., & Lassalle, Y(2023). Sciducio: a practical framework for guiding the development and leadership of the academic research environment [Article]. Frontiers in Research Metrics and Analytics, 8, Article 1205874. https://doi.org/10.3389/frma.2023.1205874
- Umar, A., Sasongko, A. H., & Aguzman, G(2018). Business model canvas as a solution for competing strategy of small business in Indonesia. International Journal of Entrepreneurship, 22(1), 1-9.
- You, W., Chen, W., Agyapong, M., & Mordi, C(2020). The business model of Do-It-Yourself (DIY) laboratories – A triple-layered perspective [Article]. Technological Forecasting and Social Change, 159, Article 120205. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120205.