نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی، پژوهشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.
2 کارشناسارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. نویسنده مسئول ehsan.eskandari1995@gmail.com
چکیده
کسبوکارهای نوظهوری مانند کسبوکارهای الکترونیکی برای بقا در فضای کسبوکار پیچیده امروزی، نیاز مبرمی به استفاده از ابزارهای نوین و بهطور خاص نوآوری ناب دارند؛ بنابراین هدف پژوهش کنونی، ارائه چارچوبی برای توسعه نوآوری ناب در کسبوکارهای الکترونیک است. رویکرد پژوهش کنونی، کیفی و از نظر هدف، کاربردی و از دیدگاه ماهیت و روش، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان و فعالان حوزه کسبوکارهای الکترونیکی با بیش از پنج سال سابقه کاری مرتبط تشکیل میدهد که با روش نمونهگیری گلولهبرفی و با ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته در نمونه 13 به مرحله اشباع رسیده است. در این مطالعه از تحلیل مضمون شش مرحلهای براون و کلارک (۲۰0۶) برای تحلیل استفاده شد. تحلیل مضمون دادهها در این پژوهش موجب اکتشاف و برچسبگذاری 64 مفهوم و گزاره بهعنوان مضامین اولیه، 10 مفهوم بهعنوان مضامین سازماندهنده و چهار مفهوم بهعنوان مضامین فراگیر شد. نتایج نشان میدهد کسبوکارهای الکترونیک برای توسعه نوآوری ناب به ابزارهای خاصی مانند طراحی مشترک، مدیریت تغییر و خطر (ریسک) در کنار شفافسازی اهداف و گروهسازی و همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران و درنهایت تجاریسازی دانش نیاز دارند. دراینبین، انتخاب سکو (پلتفرم)های مناسب، ارزیابی شفاف و مستمر، استفاده از تکنیکهای تحلیلی نوین در رصد رفتار کاربران و رقبا و نیز تمرکز بر فینتکها بهعنوان فنآوری مالی نوین نیز تأثیرگذار است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a strategic management laboratory based on the canvas model of the business mode
نویسندگان [English]
- Mohammad Mohammadian 1
- Ehsan Eskandari 2
1 PhD in Human Resource Management, Strategic Management Research Institute, National Defense University, Tehran, Iran
2 Senior expert in Industrial and Organizational Psychology, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. Corresponding author ehsan.eskandari1995@gmail.com
چکیده [English]
Business model canvas helps to create a clear model. This research seeks to design a strategic management laboratory based on the business model canvas.The current research in terms of orientation, evaluation; Philosophy, interpretive; approach, induction; strategy, case study; methodology, quantitative; The time horizon is single segment and the techniques and processes are done using documentary review tools and questionnaires. It was done with descriptive, explanatory, exploratory, interpretive, prescriptive and predictive analysis. The statistical population of this research includes experts in selected specialized, educational and research jobs, as well as a statistical sample of 10 people was determined in a purposeful and snowball way. The data collection tool in this research is document review and expert panel, which was analyzed with the help of MAXQDA2022 software.
Compilation and classification of the dimensions and components of the strategic management laboratory based on the business model canvas model in nine sections: target society, value proposition, channels, customer relations, revenue streams, key resources, key activities, key partners and cost structures.
Business model canvas is defined as a plan for successful business operation, identification of revenue sources, target customers, products and financing details. It also explains how the main factors of a business fit together.
کلیدواژهها [English]
- strategic management laboratory
- business model canvas
- design