نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.mohammdi12035@pnu.ir.ac

2 پژوهشگر، کارشناسی ارشد. amirnajandi@gmail.com

3 پژوهشگر، کارشناسی ارشد.

چکیده

فرآیند برنامه‌‌ریزی استراتژیک و محصول آن، به عنوان یک برنامه مدون در هر حوزه ای بسترساز رشد، تنظیم کننده فعالیتها و حتی تنظیم کننده ضوابط و روابط می‌‌باشد. هدف پژوهش حاضر، طراحی و ارائه الگوی برنامه‌‌ریزی استراتژیک سازمان بر مبنای قابلیت‌‌ها و ظرفیت‌‌ها در شرکت قند اصفهان است. روش پژوهش از نظر نتیجه و فایده کاربردی، از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نوع داده ها کیفی و کمی است و افق زمانی نیز تحقیق از نوع تحقیقات مقطعی می باشد است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران (به تعداد 34 نفر) و کارشناسان ارشد(به تعداد 12 نفر) شرکت قند اصفهان می‌‌باشد. روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند، 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته باز جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت ها و تهدیدهای خارجی می‌‌باشد. روایی پرسشنامه‌‌ها، محتوایی است که توسط خبرگان تایید شد. داده‌‌ها توسط نرم افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌‌های پژوهش نشان داد که شرکت در زمینه عوامل داخلی ضعف دارد، در زمینه عوامل خارجی با تهدید مواجه است، همچنین موقعیت شرکت در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی خارجی در خانه شماره 5 تعیین شد لذا استراتژی حفظ و نگهداری یا ثبات برای شرکت توصیه شد در نهایت براساس نمره جذابیت در ماتریس QSPM هر یک از استراتژی‌‌ها به صورت زیر اولویت‌‌بندی گردید:1-توسعه کشت چغندر قند(منطقه ای و فرامنطقه ای)، 2- رسوخ در بازار و 3- توسعه سیستم‌های مدیریتی

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Setting and designing the organizational strategic planning model based on capabilities and capacities

نویسندگان [English]

  • Mahdi mohammdi 1
  • Amraleh Najandi Manesh 2
  • Fereydon Memar 3

1 Assistant Professor Payam Noor University, Tehran, Iran.

2 Researcher, Master's degree. amirnajandi@gmail.com

3 Researcher, Master's degree.

چکیده [English]

The process of strategic planning and its product, as a codified plan in any field, is a platform for growth, regulates activities and even regulates rules and relationships. The purpose of this research is to design and present the organization's strategic planning model based on capabilities and capacities in Isfahan Sugar Company. The research method is exploratory in terms of results and practical benefits, and qualitative and quantitative in terms of the type of data, and the time horizon of the research is a cross-sectional type of research. The statistical population of the research includes all managers (34 people) and senior experts (12 people) of Isfahan Sugar Company. Targeted non-random sampling method, 20 people were selected as samples. The research tool is a researcher-made questionnaire to identify internal strengths and weaknesses and external opportunities and threats. The validity of questionnaires is the content that was confirmed by experts. The data was analyzed by Excel software. The findings of the research showed that the company is weak in the field of internal factors and is facing threats in the field of external factors. Also, the position of the company in the evaluation matrix of internal and external factors was determined in house number 5, so the strategy of maintenance and stability was recommended for the company. Based on the attractiveness score in the QSPM matrix, each strategy was prioritized as follows: 1- development of sugar beet cultivation (regional and extra-regional), 2- market penetration and 3- development of management systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Planning
  • design
  • strategic planning
  • capabilities
  • capacities
  1. اعرابی، سیدمحمد (1394). دستنامه برنامه ریزی استراتژیک؛ انتشارات دفترپژوهش‌های فرهنگی، تهران؛ چاپ اول.

    آقازاده، هاشم(1397). دستنامه مدیریت استراتژیک، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.

    برایسون، جان .ام (1381). برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های دولتی و غیرانتفاعی؛ عباس منوریان؛ انتشارات مرکز آموزش دولتی؛ تهران؛ چاپ دوم.

    پیرز، جان ای، رابینسون، ریچارد بی(1394). مدیریت راهبردی؛ سید محمود حسینی؛ انتشارات سمت؛ تهران؛ چاپ هفتم.

    توحیدی پور، محمودرضا (1391). بررسی الگوی برنامه ریزی راهبردی در روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری؛ افسانه مظفری؛ مقطع کارشناسی ارشد؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات؛ تهران؛ زمستان.

    جلالی فراهانی، محمدرضا، خادم قائمی، حمید و دهقان، مرتضی(1398). ارائه راهبردهای دفاع غیرعامل کشور، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال هفدهم، شماره 76، 47-26.

    حیدری زاده، الهه(1394). طراحی الگوی برنامه ریزی استراتژیک در مدیریت سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی ایران» ؛ علی اکبر رضائی ؛ مقطع دکتری؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات؛ تهران.

    خاکی، غلامرضا (1393). روش تحقیق در مدیریت؛ فوژان؛ تهران ؛چاپ سوم.

    خلیلی شورینی، سهراب، سلیمیان، حسین (1393).استراتژی چیست؛ اندیشه های گوهربار؛ تهران؛ چاپ اول.

    دفت، ال ریچارد (1391). تئوری و طراحی سازمان»؛ علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی؛ دفتر پژوهش های فرهنگی؛ تهران؛ چاپ هیجدهم.

    دیوید، فرد آر (1394). مدیریت استراتژیک؛ علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی؛ دفتر پژوهش های فرهنگی؛ تهران؛ چاپ سی و یکم.

    رضائیان، علی(1394). مبانی سازمان و مدیریت؛ سمت؛ تهران؛ چاپ هفدهم .

    روملت، ریچارد(1395). استراتژی خوب و بد ؛ بابک وطن دوست؛ آریانا قلم؛ تهران؛ چاپ دوم.

    سرمد، زهره، بازرگان، عباس، مجازی، الهه(1379). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری؛ انتشارات آگاه؛ تهران؛ چاپ سوم.

    علی احمدی، علیرضا، فتح الله، مهدی، تاج الدین، ایرج (1387). نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک»؛ تولید دانش؛ تهران؛ چاپ اول.

    فروزنده دهکردی، لطف الله(1378).مروری بر مدل های برنامه‌ریزی استراتژیک؛ دانش مدیریت؛ (12)45؛ 111-97.

    فروزنده دهکردی، لطف الله، امینی، محمدتقی، جناز باویل، صمد (1392). برنامه‌ریزی استراتژیک با رویکرد تدوین استراتژی؛ دانشگاه پیام نور؛ تهران؛ چاپ اول .

    کاپلان، رابرت اس، نورتون، دیوید پی(1386). سازمان استراتژی محور ؛ پرویز بختیاری؛ گلشن؛ تهران؛ چاپ پنجم.

    مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید.(1392).کتاب پژوهشنامه مدیریت(مدیریت استراتژیک)، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.

    الوانی، سید مهدی(1394). مدیریت عمومی؛ نی؛ تهران؛ چاپ سی و دوم .

    هانگر، جی. دیوید ، ویلن، توماس ال (1381). مبانی مدیریت استراتژیک؛ سید محمد اعرابی و داود ایزدی؛ دفتر پژوهش های فرهنگی؛ تهران ؛ چاپ اول ؛ 1381

    Brinkschroder , N.(2014) .Strategy Implementation :Key Factors Challenges And Solutions” , IBA Bachelor Thesis Conference, November.

    Erica , O.(2007). “Strategic Planning For Dummies” ,wiley Pub.

    Harrison, M.I .(1998).Diagnosing organizations, Methods , Model , and Process, by sagc publication

    Iveta.L. A.(2010) .“The New Challeges For Strategic Management Theory” :Globalisation And National Cultures , International Scientific Conference , May, PP 13-18 .

    Mansor, M., Tayib,M.(2012).Strategy Planning In Public Organization:The Case Of a Tax Administration In a Developing Country ,Business Management Dynamics” , February , Vol .1 , No.8 .

    Nartisa , I., Romans , P.,Tatgana, M. R. (2012).“Strategic planning And Management In Public And Private Sector Organizations In Europe:Comparative Analysis And Opportunities For Improvement , European International Studies” , November .

    Obeng , K., Ugboro, I.(2011).“The Characterstics Of Effective Strategic Planning In Public Transit Systems” , Sh==School Of Business And Economics , North Carolina A&T State University , pp 1-20 .

    Okwukweka Chkwumah , F., Obiageli, E,(2015).Carol , “Problems Of Implementation Of Strategic Plans For Secondary Schools :Improvement In Anambra State “ , Academic Journals , may , pp 84-90.

    Poister ,T. H.(2010). “The Future Of Strategic Planning In Public Sector:Linking Strategic Management And Performance “ ,Georgia State University ,December , PP 246-254.

    Recklies, O.(2008) . “Problems And Barriers To Strategic Planning ,Institute Of Organization And Management In Industry” , PP 3-11.

    Salkic , I.(2014). “Impact Of Strategic Planning On Management Of Public Organization In Bosinia And Herzegovina”, University of Sarajevo , January ,pp 61-77.

    1. Wulf , B.S.(2013). “Scenario-Based Strategic Planning “ ,Roland Berger School Of Strategy And Economics, http://www.springer.com/978-3-658-02874-9.