نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.mohammdi12035@pnu.ir.ac

2 پژوهشگر، کارشناسی ارشد. amirnajandi@gmail.com

3 پژوهشگر، کارشناسی ارشد.

چکیده

فرآیند برنامه‌‌ریزی استراتژیک و محصول آن، به عنوان یک برنامه مدون در هر حوزه ای بسترساز رشد، تنظیم کننده فعالیتها و حتی تنظیم کننده ضوابط و روابط می‌‌باشد. هدف پژوهش حاضر، طراحی و ارائه الگوی برنامه‌‌ریزی استراتژیک سازمان بر مبنای قابلیت‌‌ها و ظرفیت‌‌ها در شرکت قند اصفهان است. روش پژوهش از نظر نتیجه و فایده کاربردی، از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نوع داده ها کیفی و کمی است و افق زمانی نیز تحقیق از نوع تحقیقات مقطعی می باشد است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران (به تعداد 34 نفر) و کارشناسان ارشد(به تعداد 12 نفر) شرکت قند اصفهان می‌‌باشد. روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند، 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته باز جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت ها و تهدیدهای خارجی می‌‌باشد. روایی پرسشنامه‌‌ها، محتوایی است که توسط خبرگان تایید شد. داده‌‌ها توسط نرم افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌‌های پژوهش نشان داد که شرکت در زمینه عوامل داخلی ضعف دارد، در زمینه عوامل خارجی با تهدید مواجه است، همچنین موقعیت شرکت در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی خارجی در خانه شماره 5 تعیین شد لذا استراتژی حفظ و نگهداری یا ثبات برای شرکت توصیه شد در نهایت براساس نمره جذابیت در ماتریس QSPM هر یک از استراتژی‌‌ها به صورت زیر اولویت‌‌بندی گردید:1-توسعه کشت چغندر قند(منطقه ای و فرامنطقه ای)، 2- رسوخ در بازار و 3- توسعه سیستم‌های مدیریتی

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Setting and designing the organizational strategic planning model based on capabilities and capacities

نویسندگان [English]

  • Mahdi mohammdi 1
  • Amraleh Najandi Manesh 2
  • Fereydon Memar 3

1 Assistant Professor Payam Noor University, Tehran, Iran.

2 Researcher, Master's degree. amirnajandi@gmail.com

3 Researcher, Master's degree.

چکیده [English]

The process of strategic planning and its product, as a codified plan in any field, is a platform for growth, regulates activities and even regulates rules and relationships. The purpose of this research is to design and present the organization's strategic planning model based on capabilities and capacities in Isfahan Sugar Company. The research method is exploratory in terms of results and practical benefits, and qualitative and quantitative in terms of the type of data, and the time horizon of the research is a cross-sectional type of research. The statistical population of the research includes all managers (34 people) and senior experts (12 people) of Isfahan Sugar Company. Targeted non-random sampling method, 20 people were selected as samples. The research tool is a researcher-made questionnaire to identify internal strengths and weaknesses and external opportunities and threats. The validity of questionnaires is the content that was confirmed by experts. The data was analyzed by Excel software. The findings of the research showed that the company is weak in the field of internal factors and is facing threats in the field of external factors. Also, the position of the company in the evaluation matrix of internal and external factors was determined in house number 5, so the strategy of maintenance and stability was recommended for the company. Based on the attractiveness score in the QSPM matrix, each strategy was prioritized as follows: 1- development of sugar beet cultivation (regional and extra-regional), 2- market penetration and 3- development of management systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Planning
  • design
  • strategic planning
  • capabilities
  • capacities