نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسارشد مدیریت کسبوکار، تهران، ایران a.nafar.mba@gmail.com
2 کارشناسارشد مهندسی صنایع، مدیر آیندهپژوهی و همکاری علمی، سازمان جهاد نیروی دریایی، تهران، ایران
3 کارشناسارشد فیزیک، مدیر دانش سازمان جهاد نیروی دریایی، تهران، ایران
چکیده
در سالهای اخیر، اطلاعات و دانش بهعنوان مهمترین دارایی، جایگزین سرمایه و انرژی شدهاند؛ از سوی دیگر با تغییر ساختارهای نوین راهبردهای سازمانی و تأکید آنها بر برنامهریزی براساس کارآیی منابع، دانش بهعنوان یکی از پایههای مهم برنامهریزی راهبردی، مفهوم و معنا پیدا کرده است و برخورداری از دانش و مدیریت دانش، به موقعیتی استوار برای ادامه حیـات سـازمانهـای پویـا و نوآور تبدیلشده است. مدیریت دانش، به مجموعه فرایندهایی گفته میشود که درنتیجه آنها دانش، تولید، کسب، نگهداری و استفاده میشود و هدف آن، بهرهبرداری از داراییهای فکری برای افزایش بهرهوری، ایجاد ارزشهای جدید و بالا بردن رقابتپذیری است، از طرفی با توجه به اینکه سازمانهای مأموریتمحور، دارای تعداد کثیری از کارکنان حرفهای و تخصصی هستند که به فعالیتهای دانشمدار اشتغال دارند و اعضای این سازمانها عمدتاً درگیر فعالیتهای سیاستگذاری و اجرای مصوبات ابلاغی هستند، پیچیدگی تصمیمگیری در این سازمانها بالاست. به همین دلیل این نوع از سازمانها، نیازمند اکتساب مستمر دانش از محیط داخل و خارج هستند تا توانایی پاسخگویی، نوآوری و سازگاری کارآمدتر با شرایط را داشته باشند. یکی از دغدغههای مهم سازمانها در حوزه مدیریت دانش، چگونگی پیادهسازی و اجرای درست آن است و برای اجرای موفق مدیریت دانش، تدوین و تهیه الگوی مدیریت دانش با توجه به شرایط بومی و فرهنگی متناسب با سازمانهای مأموریتمحور، امری اجتنابناپذیر است. هدف از این پژوهش ارائه الگوی فرایندهای اصلی مدیریت دانش است. پژوهش کنونی، پژوهشی کاربردی با رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) است. اجرای پژوهش در سه مرحله یا گام اصلی انجام شد: در گام نخست با تنظیم اهداف پژوهش و با استفاده از کلیدواژهها به جستوجو و یافتن منابع مرتبط در ادبیات موضوع پرداخته شد. سپس با روشهای فراترکیب و تحلیل محتوا، منابع اصلی شناسایی و انتخاب شد. در گام دوم با بررسی ادبیات پژوهش به مفهومشناسی و استخراج ابعاد و مؤلفههای مدیریت دانش همت گماشته شد. در گام سوم نیز با توزیع پرسشنامه و بهوسیله روش دلفی، اولویتبندی شاخصها انجام و الگوی اولیه، تکمیل شد و پس از آن با اعتبارسنجی الگو توسط خبرگان، الگوی نهایی ارائه شد. در روند اجرای پژوهش از 2 پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول برای اولویتبندی و مناسب بودن معیارها (غربالگری) بود که در اختیار 18 نفر از خبرگان جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. پرسشنامه دوم برای اعتبارسنجی الگوی عملیاتی پیشنهادی استفاده شد. نمونه آماری پژوهش در این مرحله شامل 15 نفر از خبرگان و استادان و خبرگان جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند که درنهایت به ارزیابی الگو از ابعاد مختلف پرداختند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The model of the main processes of knowledge management: a new and native approach in mission-oriented organizations
نویسندگان [English]
- Abbas Nafar 1
- Ismail Ghanbari Gorgi 2
- Seyyed Mohammad Taheri Ataqsara 3
1 Master of Business Administration, Tehran, Iran a.nafar.mba@gmail.com
2 Master of Industrial Engineering, Director of Future Research and Scientific Cooperation, Naval Jihad Organization, Tehran, Iran
3 Master's Degree in Physics, Knowledge Manager of Naval Jihad Organization, Tehran, Iran
چکیده [English]
In recent years, information and knowledge have replaced capital and energy as the most important assets; in the other words, with the change of the new structures of organizational strategies and their emphasis on planning based on the use of resources, knowledge has become one of the important bases of strategic planning, and the possession of knowledge and knowledge management is a solid position for the continued life of dynamic organizations. and has become innovative, knowledge management refers to a set of processes that result in knowledge being produced, acquired, maintained and used, and its purpose is to exploit intellectual assets to increase productivity, create new values and increase competitiveness, on the one hand, considering Because mission-oriented organizations have a large number of professional and specialized employees who are engaged in knowledge-based activities and the members of these organizations are mainly involved in policy-making activities and the implementation of notified approvals, the complexity of decision-making in these organizations is high, for this reason, this type of organization requires acquisition They are constantly acquiring knowledge from the internal and external environment in order to have the ability to respond, innovate and adapt more efficiently to the conditions. One of the most important concerns of organizations in the field of knowledge management is how to implement and implement it correctly. Knowledge management is inevitable according to local and cultural conditions in accordance with mission-oriented organizations, the purpose of this research is to provide a model of the main processes of knowledge management, the current research is an applied research with a mixed approach (quantitative and qualitative), the implementation of the research in three phases Or, the main step was done: in the first step, by setting the research objectives and using keywords, searching and finding related sources in the subject literature was done, then the main sources were identified and selected with meta-combination and content analysis methods, in the second step, by examining Research literature focused on the conceptualization and extraction of dimensions and components of knowledge management. In the third step, the indicators were prioritized by distributing the questionnaire and using the Delphi method. 2 questionnaires were used for the implementation of the research, the first questionnaire was for prioritization and appropriateness of the criteria (screening) which was given to 18 experts of the Navy, the second questionnaire was used to validate the proposed operational model. The statistical sample of the research at this stage included 15 experts and professors from the Navy, who finally evaluated the model from various dimensions.
کلیدواژهها [English]
- knowledge
- knowledge management
- knowledge management models
- knowledge management proccess