نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی- مدیریت ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران. (نویسنده مسول). Email:dr.zarinjoy.s@gmail.com
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر قاچاق کالای ورزشی در کشور بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با رویکرد دلفیفازی انجام گرفت. نمونهآماری پژوهش را 20 نفر از خبرگان صنعت شامل مسئولین و افراد بالادستی در ساختار اداری که بهنوعی با قاچاق کالا در ارتباطند و خبرگان دانشگاهی شامل اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تشکیل داد که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. مولفههای اولیه پژوهش با مطالعه مبانینظری و تحقیقات پیشین شناسایی و در قالب پرسشنامه با طیف پنجتایی لیکرت در سه دور در اختیار پنل خبرگان قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با روش دلفیفازی بررسی و عوامل نهایی شناسایی شده در پنج دسته عوامل اقتصادی (7 مولفه)، فرهنگی- اجتماعی (6 مولفه)، سیاسی – مدیریتی (10 مولفه)، بازاریابی (10 مولفه) و عوامل محیطی - جغرافیایی (2 مولفه) تقسیم-بندی شد. بر اساس یافتههای پژوهش در عوامل اقتصادی مولفه بالا بودن تعرفه گمرکی، مالیاتی و عوارض، در عامل فرهنگی- اجتماعی مولفه بیکاری و محرومیت مناطق مرزی، در عامل مدیریتی – سیاسی مولفه سیستم اداری نامناسب گمرکی و مالیاتی و مشکلات فرایند ترخیص کالا، در عامل بازاریابی بروز نبودن فناوری بکار رفته در تولیدات داخلی و در عامل محیطی مولفه گستردگی مرزهای جغرافیایی، مهمترین مولفههای موثر بر قاچاق کالای ورزشی بودند. به طور کلی می-توان گفت قاچاق کالا پدیدهایی چندبعدی است که عوامل مختلفی بر آن تاثیر میگذارد بنابراین برای مبارزه با آن باید تمام عوامل را مورد توجه قرار داد
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying factors affecting the smuggling of sporting goods in the country
نویسندگان [English]
- Negar Salehi Mobarakeh 1
- Soheila Zarinjoy alvar 2
1 Assistant Professor of Sport Management , Department of Physical Education & Sport Science, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran
2 Assistant Professor Department of Business Management, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran. (Corresponding Author). Email: Email:dr.zarinjoy.s@gmail.com
چکیده [English]
The main objective of the present study was to identify the factors affecting the smuggling of sports goods in the country. This study is a qualitative research that was conducted using the Delphi-Fuzzy approach. The statistical sample of the study consisted of 20 industry experts, including officials and high-level people in the administrative structure who are somehow related to smuggling of goods, and academic experts, including professors of sports management and economics, who were selected purposefully. The initial components of the study were identified by studying theoretical foundations and previous research and were provided to the panel of experts in the form of a questionnaire with a five-point Likert scale in three rounds. The analysis of the research data was examined using the Delphi-Fuzzy method and the final factors identified were divided into five categories: economic factors (7 components), cultural-social (6 components), political-managerial (10 components), marketing (10 components), and environmental-geographic factors (2 components). Based on the research findings, the most important factors affecting the smuggling of sporting goods were the high customs tariff, taxes and duties in the economic factors, the unemployment and deprivation of border areas in the cultural-social factors, the inappropriate administrative system of customs and taxes and problems in the goods clearance process in the managerial-political factors, the lack of up-to-date technology used in domestic production in the marketing factors, and the wide geographical borders in the environmental factors. In general, it can be said that smuggling of goods is a multidimensional phenomenon that is affected by various factors, so all factors must be considered to combat it.
کلیدواژهها [English]
- Smuggling
- Sports goods
- Delphi Fuzzy