نگار صالحی مبارکه؛ سهیلا زرین جوی الوار
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1403
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر قاچاق کالای ورزشی در کشور بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با رویکرد دلفیفازی انجام گرفت. نمونهآماری پژوهش را 20 نفر از خبرگان صنعت ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر قاچاق کالای ورزشی در کشور بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با رویکرد دلفیفازی انجام گرفت. نمونهآماری پژوهش را 20 نفر از خبرگان صنعت شامل مسئولین و افراد بالادستی در ساختار اداری که بهنوعی با قاچاق کالا در ارتباطند و خبرگان دانشگاهی شامل اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تشکیل داد که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. مولفههای اولیه پژوهش با مطالعه مبانینظری و تحقیقات پیشین شناسایی و در قالب پرسشنامه با طیف پنجتایی لیکرت در سه دور در اختیار پنل خبرگان قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با روش دلفیفازی بررسی و عوامل نهایی شناسایی شده در پنج دسته عوامل اقتصادی (7 مولفه)، فرهنگی- اجتماعی (6 مولفه)، سیاسی – مدیریتی (10 مولفه)، بازاریابی (10 مولفه) و عوامل محیطی - جغرافیایی (2 مولفه) تقسیم-بندی شد. بر اساس یافتههای پژوهش در عوامل اقتصادی مولفه بالا بودن تعرفه گمرکی، مالیاتی و عوارض، در عامل فرهنگی- اجتماعی مولفه بیکاری و محرومیت مناطق مرزی، در عامل مدیریتی – سیاسی مولفه سیستم اداری نامناسب گمرکی و مالیاتی و مشکلات فرایند ترخیص کالا، در عامل بازاریابی بروز نبودن فناوری بکار رفته در تولیدات داخلی و در عامل محیطی مولفه گستردگی مرزهای جغرافیایی، مهمترین مولفههای موثر بر قاچاق کالای ورزشی بودند. به طور کلی می-توان گفت قاچاق کالا پدیدهایی چندبعدی است که عوامل مختلفی بر آن تاثیر میگذارد بنابراین برای مبارزه با آن باید تمام عوامل را مورد توجه قرار داد