نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای تخصصی، سیاست دفاعی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.:
2 کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران
چکیده
کاربست شایسته سالاری در ارتقای سازمان و بالا رفتن کارایی و اثربخشی (بهرهوری) آن، یکی از ضروریات و دغدغههای سازمانهای امروزی است. توجه به این مهم که در مجموعه عوامل تأثیرگذار بر انجام موفق یک فعالیت پژوهشی تیمی، "مدیر تیم پژوهش" نقش محوری و تعیینکنندهای را به عهده دارد، سبب گردید که تحقیقی با هدف"تدوین الگوی شایستگی مدیر تیمهای پژوهشی (مورد مطالعه: یکی از مراکز مطالعات راهبردی نظامی)" انجام گردد. این تحقیق از لحاظ نوع، توسعهای - کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. جامعه آماری این تحقیق از مدیران تیمهای پژوهشی موفق، مدیران و کارکنان مرتبط با آنان در این مرکز مطالعات راهبردی نظامی و به روش نمونهگیری گلوله برفی و ابزار مصاحبه میباشد. نتایج تحقیق نیز ارائه دهندهی الگویی در سه بعد با ترتیب اولویت 1- شایستگیهای دانشی (شامل مولفههای: دانش مدیریتی، دانش پژوهش علمی، دانش نظامی، دانش موضوع پژوهش) 2- شایستگیهای عملکردی (شامل مولفههای: نقش مستقیم، نقش نظارتی) 3- شایستگیهای شناختی – رفتاری (شامل مولفههای: فردی، ارزشی) و در مجموع با احصاء 41 شاخص میباشد. پیشنهاد مطروحه در این تحقیق نیز، بهرهگیری از نتایج حاصله در راستای شناخت، ارزیابی، رتبهبندی و توانمندسازی مدیران تیمهای پژوهشی در مرکز مطالعات راهبردی نظامی مورد نظر میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Developing a competency model for research team managers (case study: one of the military strategic studies centers)
نویسندگان [English]
- ali valisoltani 1
- ahad valisoltani 2
1 PhD in Defense Policy, National Defense University, Tehran, Iran.
2 Master of Social Sciences Research, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Iran
چکیده [English]
The application of meritocracy in promoting the organization and increasing its efficiency and effectiveness (productivity) is one of the necessities and concerns of today's organizations. Considering the fact that in the set of factors affecting the successful performance of a team research activity, the "research team manager" plays a pivotal and decisive role, a study was conducted with the aim of "developing a competency model for the manager of research teams (case study: one of the military strategic studies centers)". This research is developmental-applied in terms of type and mixed (quantitative and qualitative) in terms of research method. The statistical population of this study is the managers of successful research teams, managers and employees related to them in this military strategic studies center, and the snowball sampling method and interview tool. The research results also provide a model in three dimensions with the order of priority: 1- Knowledge competencies (including components: management knowledge, scientific research knowledge, military knowledge, research subject knowledge) 2- Functional competencies (including components: direct role, supervisory role) 3- Cognitive-behavioral competencies (including components: individual, value) and a total of 41 indicators. The proposal presented in this research is to utilize the results obtained in order to identify, evaluate, rank, and empower the managers of research teams in the Center for Strategic Military Studies.
کلیدواژهها [English]
- Model
- Competency
- Research Team Manager
- Military Strategic Studies Center