نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده فرماندهی و مدیریت، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران.(نویسنده مسئول) . amohammadi1360@yahoo.com

2 دکتری تخصصی، مدیریت رفتار سازمانی، پژوهشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت،دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری. تهران. ایران . alj_26478@yahoo.com

چکیده

جنگ شناختی محصول ادغام و تلاقی فناوری‌های نوظهوری است که به دنبال تغییر محاسبات ذهنی است. این جنگ دارای ابعاد و سطوح گوناگونی است که تحلیل هر یک از آنها می‌تواند به شناخت نسبی از آن کمک کند. در همین راستا، هدف این مقاله، واکاوی بنیان‌های نظری جنگ شناختی به‌منظور درک ابعاد و لایه‌های گوناگون آن است. تحقیق از نوع فراترکیب است که از روش هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده کرده است. در اولین گام پس از شناسایی و تعیین موضوع (جنگ شناختی)، پرسش‌های پژوهش مشخص شد و سپس مرور نظام‌مند ادبیات آغاز شد. منابع یافت‌شده از نظر عنوان، چکیده و متن بررسی شد و مقالات و گزارش‌های غیرمرتبط حذف شدند. ابتدا 78 منبع شناسایی شد و سپس در چهار مرحله و با حذف منابع غیرمرتبط، تعداد 22 منبع معتبر بین سال‌های 2022 تا 2024 تحلیل و محورهای مرتبط با جنگ شناختی و انواع روش‌های تحقیق در این حوزه در قالب جداول آماری استخراج شد. بر اساس یافته‌ها، پایه‌های نظری جنگ شناختی شامل: علوم اجتماعی، علوم رفتاری و مداخلات روان‌شناختی، علوم اعصاب شناختی، فناوری‌های نوظهور، پردازش اطلاعات در تصمیم‌گیری، گروه‌سازی انسان- ماشین، آموزش جنگ شناختی، بنیان‌های حقوقی، علوم انسانی، سیاست/ ژئوپلیتیک/ رسانه و قلمرو انسان (علوم اعصاب) است. همچنین بر اساس یافته‌ها، در بیشتر مقالات از روش تحقیق توصیفی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که جنگ شناختی، پدیده‌ای بین‌رشته‌ای است که فناوری‌های جدید ازجمله هوش مصنوعی، کاربرد زیادی در این جنگ دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Reflection on the Theoretical Foundations of Cognitive Warfare Based on the Metasynthesis Method

نویسندگان [English]

  • asghar mohammadi Fateh 1
  • hamid Arvand 2
  • Ali jokar 3

1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Command and Management, Imam Ali (AS) Military University, Tehran, Iran.amohammadi1360@yahoo.com

2 PhD in Organizational Behavior Management, Strategic Management Research Institute, National Defense University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Shahid Sattari Aviation University.alj_26478@yahoo.com

چکیده [English]

Cognitive warfare is the product of the integration and convergence of emerging technologies that seek to change mental calculations. This warfare has various dimensions and levels, the analysis of each of which can help to understand it relatively. In this regard, the aim of this article is to explore the theoretical foundations of cognitive warfare in order to understand its various dimensions and layers. The research is of the metasynthesis type, which uses the seven-step method of Sandelowski and Barroso (2007) has used. In the first step, after identifying and determining the topic (cognitive warfare), the research questions were identified and then a systematic literature review was started. The sources found were examined in terms of title, abstract and text, and irrelevant articles and reports were removed. Initially, 78 sources were identified and then, in four stages and by removing irrelevant sources, 22 reliable sources were analyzed between 2022 and 2024, and the axes related to cognitive warfare and various research methods in this field were extracted in the form of statistical tables. Based on the findings, the theoretical foundations of cognitive warfare include: social sciences, behavioral sciences and psychological interventions, cognitive neuroscience, emerging technologies, information processing in decision-making, human-machine team building, cognitive warfare training, legal foundations, human sciences, politics/geopolitics/media, and the human realm (neuroscience). Also, based on the findings, the descriptive research method has been used in most of the articles. The results of the research show that cognitive warfare is an interdisciplinary phenomenon in which new technologies, including artificial intelligence, are widely used in this war.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive warfare
  • technology
  • neuroscience
  • education
  • human factors
  • law
  • artificial intelligence
-آروند، حمید و محمدی فاتح، اصغر (1401). علوم شناختی با رویکرد دفاعی و نظامی- تهران: انتشارات دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا.
-اسکندرانی، قربان و آقاپور، بهرام. (1403). معماری جنگ شناختی در جنگ‌های آینده با رویکرد آینده‌پژوهی. مجموعه مقالات دومین همایش ملی فرماندهی و مدیریت در جنگ‌های آینده با رویکرد شناختی. تهران: دانشگاه امام علی (ع).
-حاجی زاده, سیروس . (1401). تبیین زمینه‌ای، نظری، مفهومی و کاربردی جنگ شناختی مطالعه موردی روسیه. دوفصلنامه بازی جنگ 5(10)، 103-143.
-محجوب، حسن و شکوری مغانی، سعید (1401). جنگ شناختی مدرن: از شناخت در رزم تا عرصه جنگ شناختی. مطالعات منابع انسانی، (2)12،.180 -156
-کرمی، علی؛ متقی دستانی، افشین، فروزان، حامد و نظریان سامانی، فرهاد. (1403). جنگ‌های شناختی و ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای با رویکرد ژئوپلیتیک. مجموعه مقالات دومین همایش ملی فرماندهی و مدیریت در جنگ‌های آینده با رویکرد شناختی. تهران: دانشگاه امام علی (ع)
-Adlakha-Hutcheon, G., Dåbakk, S. L., Danley, L., Bērzinš, J., and Blatny, J. M. (2023). Advancing Towards a Common Understanding of Cognitive Warfare for Science and Technology, and Identifying Future Research Trajectories. NATO Science & Technology Board.
-Chica.I.P & Xuan,Q.D.D(2024). THE BATTLE FOR THE MIND: Understanding and addressing cognitive warfare and its enabling technologies. cgc.ie.edu
-Deppe,Ch. and Schaal,G. (2024). Cognitive warfare: a conceptual analysis of the NATO ACT cognitive warfare exploratory concept. /www.frontiersin.org/journals/
-Ehrhart, H.G. (2017). Postmodern warfare and the blurred boundaries between war and peace. Defense & Security Analysis. 33 (3), 2017 .
-Gorwa, R. & Guilbeault, D. (2018). Unpacking the Social Media Bot: A Typology to Guide Research and Policy: Unpacking the Social Media Bot. Policy & Internet. 12 (2),184.
-Flemisch. (2023). HUMAN-MACHINE TEAMING TOWARDS A HOLISTIC UNDERSTANDING OF COGNITIVE WARFARE. DOI: 10.14339/STO-TR-HFM-ET-356
-Hale,A. B. (2023). Clausewitzian Theory Of War In The Age Of Cognitive Warfare. https://tdhj.org/blog/post/clausewitz-cognitive-warfare/
 -Hung T.C and Hung.T.W. (2020). How China’s Cognitive Warfare Works: A Frontline Perspective of Taiwan’s Anti-Disinformation Wars. Journal of Global Security Studies, 7(4), 2020, 1–18
-Malhotra, Y. (2023). China Gears Up for Cognitive Warfare. https://icss.ac.ir/cognitive-warfare/
-Marsili M.. (2023). “Hybrid Warfare: Above or Below the Threshold of Armed Conflict?,” HSZ-HDR 150 (2), pp. 36–48, 2023, doi: 10.5281/ zenodo.7557494
-Marsili, M.. (2023). Cyber, Information, Cognitive Warfare and the Metaverse,” ACIG, 2 (1), DOI: 10.60097/ACIG/162861
-McIntosh C.,. (2022). “Theorising the Temporal Exception: The Importance of the Present for the Study of War,” Journal of Global Security Studies, https://doi.org/10.1093/jogss/ogz040.
-NIKOULA,D. and MCMAHON,D. (2024). Cognitive Warfare: Securing Hearts and Minds. University of Ottawa
-Pikner,. C and Galatik, V.(2015). "Use of The Armed Forces in The Postmodern Wars" International conference KNOWLEDGE-BASED ORGANIZATION, 21 (1), 2015, pp.84-87. https://doi.org/10.1515/kbo-2015-0014
-Pujol, I. (2024). Cognitive War Turns the Mind into Battleground. https://www.ie.edu/insights/
-Rickli, et al. (2023). Peace of Mind: Cognitive Warfare and the Governance of Subversion in the 21st Century. GCSP Policy Brief No.9
-Sergey G. Chekinov and Sergey A. Bogdanov, “The Nature and Content of a New-Generation War,” Military Thought 4 (2013): 12-23 (in Russian).
-Sheiner D, SLevy, and E. Eckhaus. (2021). “Exploring Negative Spillover Effects on Stakeholders: A Case Study on Social Media Talk about Crisis in the Food Industry Using Data Mining,” Sustainability,.
-Singer, P.and Brooking E. T.,. (2018). “LikeWar: The weaponisation of social media,” HarperCollins,.
-Smith,J. Musta[1]faga,P.N. (2024). PLA Social Media Warfare and the Cognitive Domain. China Brief, 23 (16), pages 9-16 (2023)
-Stefan.H. (2024). Cognitive Warfare and Democracy: A Critical Analysis of the Ethical Challenges and Solutions. Available at www.linkedin.com
-Wasserman, H. (2018). Media, Geopolitics, and Power: A View from the Global South.
 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Command and Management, Imam Ali (AS) Military University, Tehran, Iran.amohammadi1360@yahoo.com